Home » Stiinta » Un grup de cercetători a aflat de ce Venus se roteşte atât de bizar

Un grup de cercetători a aflat de ce Venus se roteşte atât de bizar

Autor: Alexandru Voiculescu 06.22.2018
Un grup de cercetători a aflat de ce Venus se roteşte atât de bizar
Timp de mulţi ani, savanţii nu au putut să cunoască exact cât durează o zi pe Venus, dar un nou studiu cu privire la modul bizar de rotire al planetei vecine poate rezolva această enigmă.

Planeta Venus se roteşte foarte lent, o singură revoluţie durând aproximativ 243 de zile terestre, iar această viteză variază. Mai mult, deşi planeta se roteşte lent, atmosfera sa se mişcă extrem de rapid, realizând o rotaţie completă în doar patru zile terestre. Deşi putem urmări rotaţia în schimbare, până acum, cercetătorii nu au putut explica în mod clar de ce viteza se schimbă, scrie Space.

Mulţumită imaginilor culese de nava Akatsuki a agenţiei spaţiale japoneze JAXA, cercetătorii susţin că au găsit motivul variaţiilor. Într-un nou studiu publicat recent în Nature Geoscience, oamenii de ştiinţă au arătat modul în care interacţiunea dintre atmosfera venusiană şi a suprafeţei cu un relief extrem de accidentat, plin de munţi şi vulcani, schimbă viteza de rotaţie în jurul propriei axe a planetei.

Akatsuki a descoperit recent pe Venus o structură atmosferică de forma unui arc cu săgeţi. S-a observat că aceasta apărea şi dispărea, dar rămânea în aceeaşi locaţie deasupra munţilor. În urma analizelor, s-a constatat că este vorba de curenţi de pantă creaţi de elemente topografice precum munţii, unde aceşti curenţi trebuie să se înalţe şi să coboare pentru a „se mula” pe formele de relief.

Suprafaţa lui Venus este greu de observat nu doar din cauza variaţiei rotaţiei, ci de asemenea pentru că suprafaţa este sub „un nor permanent şi foarte gros”, a precizat Thomas Navarro, autorul studiului de la Universitatea California.

Mai mult decât atât, aceşti curenţi denumiţi în literatura de specialitate mountain waves explică de ce Venus se roteşte cu viteze variate: din cauza direcţiilor diferite ale vântului care urcă şi coboară pe munte, „este exercitată pe munte o forţă şi tot corpul solid o urmează”, a adăugat Navarro.

Prin cunoştinţele cu privire la curenţii de pantă de pe Venus, savanţii pot înţelege mai bine cum momentul cinetic este transferat între un corp solid (Venus) şi atmosfera sa.

Un nou studiu a scos la iveală un detaliu despre Venus care până acum a stat ascuns sub suprafaţa planetei. Seamănă mai mult cu Terra decât s-a crezut până acum