Home » Știință » Astronomii au ”regizat primul film” al exploziilor cosmice, descoperind un aspect surprinzător al acestora

Publicat: 03.08.2018
Astronomii care de la Observatorul National Radio Astronomy au studiat exploziile stelare cataclismice cunoscute ca explozii de raze gamma (GRB - gamma-ray burst), găsindu-i strălucirea după eveniment. Reculul, sau şocul invers, declanşat de ejecţiile puternice ale GRB-urilor care se loveau în mediul înconjurător, a avut o durată de mii de ori mai mare decât se aştepta. Aceste observaţii oferă noi informaţii cu privire la fizica GRB-urilor, una dintre cele mai puternice explozii din Univers.

Într-o fracţiune de secundă, o stea masivă aflată la două miliarde de ani lumină de Terra a pierdut lupta cu gravitaţia şi s-a prăbuşit în sine, ducând la crearea unei supernove şi formând o gaură neagră în centrul său, scrie Science Daily.

Noua gaură neagră a emis o explozie puternică de radiaţii gamma (GRB) spre Terra, care au fost detectate de Observatorul Neil Gehrels Swift al NASA pe 19 decembrie 2016.

Deşi acestea au dispărut după câteva secunde, lungimile mai mari de undă de lumină rezultate în urma exploziei – raze X, lumină vizibilă şi unde radio – au continuat să existe timp de săptămâni. Acest lucru a permis astronomilor să studieze consecinţele evenimentului, cunoscut ca GRB 161219B, cu ajutorul multor observatoare.

Capacităţile unice ale Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) le-a permis astronomilor să realizeze studii de amploare ale exploziei la lungimi de undă milimetrice, obţinând noi informaţii despre acest GRB şi despre compoziţia jeturilor.

„Întrucât ALMA vede în lumină cu lungimi de undă milimetrice, care deţine informaţii despre modul în care jeturile interacţionează cu praful şi gazul înconjurător, este un instrument puternic pentru studierea acestor explozii cosmice”, a precizat Tanmoy Laskar, astronom la Universitatea California, Berkeley, şi autor principal al studiului care apare în Astrophysical Journal.

Aceste observaţii au permis astronomilor să producă primul „film” al unei explozii cosmice, care scoate la iveală existenţa unor unde inverse de şoc surprinzător de lungi de la explozie care îşi au ecoul înapoi prin jeturi. „Cu înţelegerea noastră actuală a GRB-urilor, ne-am fi aşteptat ca un şoc invers să dureze doar câteva secunde. Acesta a durat aproape o zi”, a precizat Laskar.

Un şoc invers/recul are loc atunci când materialul expulzat dintr-un GRB prin jeturile sale se loveşte de gazul înconjurător. Această interacţiune încetineşte materialul ejectat, trimiţând unde de şoc înapoi în jet.

Deoarece jeturile nu durează mai mult de câteva secunde, replica are trebui să fie un eveniment la fel de scurt, dar se pare că acesta nu este cazul, ci străluceşte puternic la unde milimetrice timp de aproape o zi şi dispare complet într-o săptămână.

Înţelegerea formei şi duratei fluxului dintr-o stea este esenţială pentru determinarea cantităţii reale de energie a exploziei. În acest caz, astronomii au văzut că jeturile conţineau echivalentul energiei Soarelui nostru emisă într-un miliard de ani.

Un nou studiu confirmă existenţa exploziilor de radiaţii gamma în urma unuia dintre cele mai spectaculoase evenimente astronomice

Astronomii au observat cea mai intensă explozie cosmică înregistrată ce a eliberat o cantitate de energie echivalentă cu cantitatea emisă de Soare în toată existenţa sa – GIF

„Dacă era mai aproape, Pământul ar fi fost distrus”. Cea mai mare explozie cosmică de la Big Bang încoace uluieşte oamenii de ştiinţă

Caz unic în astronomie care i-a contrariat pe cercetători: o stea a explodat, a supravieţuit, apoi a explodat din nou după 60 de ani

Sănătatea oceanelor poate fi acum monitorizată mai ușor. Iată cum!
Încălzirea globală are o șansă din două de a depăși un prag critic. Ce spun specialiștii?
Somnul oamenilor din întreaga lume, afectat de încălzirea globală. Ce arată cel mai amplu studiu de până acum?
Se împlinesc 88 de ani de la prinderea şi uciderea unui faimos cuplu criminal din SUA
Cât de periculos este praful saharian pentru sănătate? Recomandările medicilor
Cele mai grave inundații din ultimele decenii în Bangladesh și India
Epidemia de variola maimuţei, „cea mai mare din istorie” în Europa
Românii aleg Germania pentru vacanțele urbane, deși țara este pioniera vacanțelor în natură
Câți oameni a ucis Stalin? Câteva amănunte despre politicile macabre ale dictatorului
Marius Tucă Show începe luni, 23 mai, de la ora 19.30, live pe gandul.ro
Proiectul Ouija al DARPA va studia semnalele radio din atmosfera Pământului
Rasa umană, prezisă de inteligența artificială pe baza radiografiilor. De ce îi neliniștește asta pe cercetători?
Patru mari recorduri climatice au fost doborâte în 2021, indică un nou raport global îngrijorător