Home » Știință » Misiunea spaţială Apollo 8 a NASA, prima în jurul Lunii. Planul îndrăzneţ al americanilor care i-a ajutat să trimită primul om pe satelitul nostru

Publicat: 29.09.2018
Apollo 8 a fost a doua misiune umană din programul Apollo şi prima misiune care să aducă oameni la Lună. Misiunea de şase zile a început pe 21 decembrie 1968, cu echipajul format din Frank Borman, Jim Lovell şi Bill Anders. Zborul a inclus orbitarea Lunii, în timpul căreia astronauţii au imortalizat „răsăritului Pământului”, una dintre cele mai reprezentative fotografii cu planeta noastră.

Misiunea a avut loc datorită unei decizii de ultim minut a celor de la NASA. Iniţial, agenţia avea în plan testarea componentelor modulelor de comandă ale navei spaţiale Apollo înainte să o lanseze spre Lună., scrie Space.

Având în vedere că SUA era în competiţie cu Uniunea Sovietică, americanii doreau să grăbească demersul prin care să ajungă primii pe Lună. De aceea, au hotărât ca Apollo 8 să fie trimisă spre Lună, după doar o misiune umană.

„Oficialii NASA ştiau că tentativa este riscantă, întrucât Apollo 7 nu a calificat nava spaţială pentru această misiune”, se declara într-un document NASA.

Prima dată când Satrun V a transportat oameni

De asemenea, era nevoie de o rachetă mai puternică, anume de Saturn V, care nu a fost niciodată testată cu echipaj uman. Totuşi, după luni de discuţie, NASA a decis să continue cu misiunea Apollo în formă revizuită pe 10 noiembrie, la o lună înainte de lansare.

Borman, comandantul navei spaţiale, şi membrul de echipaj Lovell au mai fost colegi în misiunea Gemini 7, care avea scopul de a testa anduranţa, cei doi petrecând 14 zile într-o navă de dimensiuni mici. Al treilea membru al echipajului, Anders, era un fost pilot de avion de vânătoare. Nu a zburat în spaţiu dar a fost membru de rezervă pentru Gemini 11.

După lansare, nava spaţială s-a stabilit pe orbita Terrei, unde echipajul a realizat ultimele verificări înainte de drum.

La doar 18 ore de la lansare, Apollo 8 avea o problemă majoră. Borman s-a îmbolnăvit şi s-a luptat cu stări de vomă şi alte probleme digestive. Comandantul s-a simţit mai bine după ce a dormit, dar ca măsură precauţie, membrii echipajului au explicat celor de la NASA condiţia lui Borman. În sfârşit, comandantul s-a însănătoşit.

Ajunul Crăciunului spaţial

Plasarea navei spaţiale pe orbita Lunii nu era un lucru uşor. Manevrele trebuiau făcute pe partea întunecată a Lunii, unde echipajul nu avea contactul cu Pământul. Dar echipajul a reuşit să stabilească nava pe orbită la timp.

În Ajunul Crăciunului, astronauţii au comunicat cu Pământul într-o emisiune publică. Apoi, tot ce a rămas de făcut era să se întoarcă, lucru pe care l-au făcut fără probleme.

În prezent, nava spaţială a misiunii Apollo 8 este la Chicago Museum of Science and Industry. Aceasta a demonstrat că Apollo poate aduce oamenii în siguranţă pe suprafaţa Lunii, ceea ce va fi ultimul obiectiv al programului.

După Apollo 8, Apollo 10 va aduce nava la doar 15.200 de metri de suprafaţă, simulând o aselenizare. Apoi, în 1969, Apollo 11 a adus primii oameni pe Lună. NASA a mai avut şi alte misiuni pe Lună care s-au încununat cu succes: Apollo 12, apoi misiunile Apollo de la 14 la 17.

ARHIVA APOLLO, online: Peste 8.400 de imagini din misiunile NASA pe Lună, publicate – FOTO