Home » Știință » Misiunea spaţială Apollo 8 a NASA, prima în jurul Lunii. Planul îndrăzneţ al americanilor care i-a ajutat să trimită primul om pe satelitul nostru

Publicat: 29.09.2018
Apollo 8 a fost a doua misiune umană din programul Apollo şi prima misiune care să aducă oameni la Lună. Misiunea de şase zile a început pe 21 decembrie 1968, cu echipajul format din Frank Borman, Jim Lovell şi Bill Anders. Zborul a inclus orbitarea Lunii, în timpul căreia astronauţii au imortalizat „răsăritului Pământului”, una dintre cele mai reprezentative fotografii cu planeta noastră.

Misiunea a avut loc datorită unei decizii de ultim minut a celor de la NASA. Iniţial, agenţia avea în plan testarea componentelor modulelor de comandă ale navei spaţiale Apollo înainte să o lanseze spre Lună., scrie Space.

Având în vedere că SUA era în competiţie cu Uniunea Sovietică, americanii doreau să grăbească demersul prin care să ajungă primii pe Lună. De aceea, au hotărât ca Apollo 8 să fie trimisă spre Lună, după doar o misiune umană.

„Oficialii NASA ştiau că tentativa este riscantă, întrucât Apollo 7 nu a calificat nava spaţială pentru această misiune”, se declara într-un document NASA.

Prima dată când Satrun V a transportat oameni

De asemenea, era nevoie de o rachetă mai puternică, anume de Saturn V, care nu a fost niciodată testată cu echipaj uman. Totuşi, după luni de discuţie, NASA a decis să continue cu misiunea Apollo în formă revizuită pe 10 noiembrie, la o lună înainte de lansare.

Borman, comandantul navei spaţiale, şi membrul de echipaj Lovell au mai fost colegi în misiunea Gemini 7, care avea scopul de a testa anduranţa, cei doi petrecând 14 zile într-o navă de dimensiuni mici. Al treilea membru al echipajului, Anders, era un fost pilot de avion de vânătoare. Nu a zburat în spaţiu dar a fost membru de rezervă pentru Gemini 11.

După lansare, nava spaţială s-a stabilit pe orbita Terrei, unde echipajul a realizat ultimele verificări înainte de drum.

La doar 18 ore de la lansare, Apollo 8 avea o problemă majoră. Borman s-a îmbolnăvit şi s-a luptat cu stări de vomă şi alte probleme digestive. Comandantul s-a simţit mai bine după ce a dormit, dar ca măsură precauţie, membrii echipajului au explicat celor de la NASA condiţia lui Borman. În sfârşit, comandantul s-a însănătoşit.

Ajunul Crăciunului spaţial

Plasarea navei spaţiale pe orbita Lunii nu era un lucru uşor. Manevrele trebuiau făcute pe partea întunecată a Lunii, unde echipajul nu avea contactul cu Pământul. Dar echipajul a reuşit să stabilească nava pe orbită la timp.

În Ajunul Crăciunului, astronauţii au comunicat cu Pământul într-o emisiune publică. Apoi, tot ce a rămas de făcut era să se întoarcă, lucru pe care l-au făcut fără probleme.

În prezent, nava spaţială a misiunii Apollo 8 este la Chicago Museum of Science and Industry. Aceasta a demonstrat că Apollo poate aduce oamenii în siguranţă pe suprafaţa Lunii, ceea ce va fi ultimul obiectiv al programului.

După Apollo 8, Apollo 10 va aduce nava la doar 15.200 de metri de suprafaţă, simulând o aselenizare. Apoi, în 1969, Apollo 11 a adus primii oameni pe Lună. NASA a mai avut şi alte misiuni pe Lună care s-au încununat cu succes: Apollo 12, apoi misiunile Apollo de la 14 la 17.

ARHIVA APOLLO, online: Peste 8.400 de imagini din misiunile NASA pe Lună, publicate – FOTO

46 de ani de la Apollo 16, penultima misiune care a dus omul pe Lună. Urmăreşte istoria Apollo în şapte minute – VIDEO

Un mister vechi de 40 de ani a fost rezolvat. Atunci când primul om a păşit pe Lună a produs modificări importante la suprafaţa satelitului natural

Eşecul misiunii Apollo 1: focul fatal şi cum o catastrofă a ajutat la trimiterea primului om pe Lună

Laboratoare secrete din Ucraina pregătesc o armată de roboți pentru a lupta cu Rusia
Directorul general al casei de modă Burberry pleacă după mai puțin de 2 ani și jumătate
Ce mesaj i-a transmis regele Charles al III-lea lui Donald Trump după tentativa eșuată de asasinare
Ziua în care Orientul şi Occidentul s-au despărţit pentru totodeauna din punct de vedere religios
Cât mai ține canicula? Meteorologii ANM au emis o nouă prognoză
Câți dintre români evită să se bucure din plin de vară pentru că nu sunt mulțumiți de cum arată
Anunțul neașteptat făcut de fratele mai mic al lui Michael Schumacher
„O eroare fundamentală de securitate” a permis atacatorului să se apropie suficient de Donald Trump
Pentru prima dată, au fost găsite niveluri alarmante de fibră de sticlă în lanțul trofic
„Apus de soare”. Moartea lui Barbu Ştefănescu Delavrancea
Luke Perry, cel mai iubit actor din Beverly Hills, 90210. „Nu sunt James Dean. Și nimeni altcineva nu este”
Shannen Doherty: „Nu am terminat cu viața. Nu am terminat cu iubirea. Nu am terminat cu lucrurile pe care mai am să le fac”
Ana Maria Păunescu, declarații tulburătoare despre Adrian Păunescu: „Eu am în permanență o comunicare cu el!” | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Blocați în spațiu: NASA și Boeing tot nu știu când vor reveni pe Pământ astronauții capsulei Starliner
Test de cultură generală. Care este diferența dintre viespe și albină?
Ultimele 12 luni au marcat cea mai caldă perioadă înregistrată vreodată pe Pământ