Home » Știință » De ce existăm? Un experiment va transmite particule fantomă prin Pământ pentru a răspunde la această întrebare

Publicat: 22.09.2018
Studiul lumii subatomice a revoluţionat modul în care înţelegem legile universului şi a oferit umanităţii informaţii privind întrebări istorice: Cum a apărut universul?, De ce este universul aşa cum este? sau De ce există ceva în locul nimicului?

În prezent, ştiinţa face un pas înainte în descoperirea răspunsurilor la aceste întrebări. Conform Live Science, problema poate fi rezolvată prin intermediul propagării particulelor fantomă, numite neutrini, către Pământ de la o distanţă de 1.300 de kilometri, de la un laborator către altul.

Un grup de fizicieni a anunţat că au observat primele semnale de acest fel, într-un detector cu formă cubică, numit ProtoDUNE. Descoperirea reprezintă o reuşită importantă a experimentului DUNE pentru studierea particulelor, ce va fi iniţiat peste 20 de ani. ProtoDUNE are mărimea unei case cu trei etaje şi reprezintă prototipul unui detector mult mai mare ce va fi utilizat în experimentul DUNE.

Detectorii DUNE vor fi localizaţi în cadrul Fermi National Accelerator Laboratory (Fermilab) din Chicago şi în cadrul Sanford Underground Research Facility (SURF) din Dakota de Sud. Atunci când va fi pus în funcţiune, acceleratorul de particule din cadrul Fermilab va transmite, prin Pământ, o rază puternică cu particule subatomice, numite neutrini, pentru a fi detectată de SURF.

Neutrinii sunt fantomele lumii subatomice ce pot trece prin întreaga planetă fără a interacţiona cu particulele din jur. Antimateria este opusul materiei, atunci când cele două sunt puse împreună se anihilează una pe cealaltă pentru formarea energiei. Ideea de antimaterie a fost propusă în 1928 şi observată pentru prima dată în 1931.

În zecile de ani de după, cercetătorii au studiat-o, însă un mister a rămas nerezolvat. Atunci când energia este transformată în antimaterie este creată o cantitate identică de materie. Problema intervine în momentul în care sunt combinate aceste informaţii cu ideea Big Bang-ului. La scurt timp după Big Bang, universul era plin de energie ce ar fi trebuit să se transforme în materie şi antimaterie. Însă universul nostru este realizat doar din materie. Aşadar, unde se află toată antimateria? La această întrebare încearcă să obţină răspuns experimentul DUNE.

Experimentul DUNE are mai multe scopuri, însă unul dintre cele mai importante este măsurarea oscilaţiilor neutrinilor şi antineutrinilor. Tehnologia utilizată în cadrul experimentului va conţine cuve mari cu argon lichid în interiorul cărora neutrinii vor interacţiona şi vor fi detectaţi. Fiecare detector localizat la SURF ca avea înălţimea unei clădiri cu patru etaje şi lungimea unui teren de fotbal. Fiecare va conţine 17.000 tone de argon lichid.

Test de cultură generală. Cum apar deșerturile?
De ce se spune că în Nigeria anvelopele nu mor niciodată
Un bărbat care s-a rătăcit într-o pădure din statul american din California a slăbit 13 kg în 10 zile
Peste 230.000 de oameni, așteptați la Electric Castle. Ce buget are festivalul în acest an?
Apple, luat în vizor de Comisia Europeană. Ce riscă producătorul iPhone?
Un copil de 4 ani a dispărut dintr-un camping și a fost găsit după 22 de ore singur în sălbăticie