Home » Știință » Un studiu inedit a găsit o legătură între gene şi comportamentele sociale, inclusiv autismul

Publicat: 21.10.2018
Albinele din familia Halictidae au ajutat cercetătorii să studieze modul în care vieţile sociale ale acestora se află în strânsă legătură cu anumite gene, inclusiv cele asociate cu autismul.

„Albinele au comportamente sociale complexe, iar cu această specie de albină am putut compara indivizii care trăiesc în grupuri sociale cu cei solitari”, a precizat Sarah Kocher de la Princeton University, autoare principală a studiului. „Putem pune întrebarea: care sunt diferenţele fundamentale între un animal social şi unul asocial?”, adaugă cercetătoarea.

Cercetătorii au găsit că una dintre aceste diferenţe implică gena numită syntaxin 1a, care guvernează eliberarea de mesageri chimici în creier. În total, studiul a arătat că există 200 de variaţii de gene care au fost asociate cu comportamentul social, cu 21 grupate în sau lângă 6 gene implicate în autismul uman. Studiul a fost publicat recent în jurnalul Nature Communications.

Albinele acestea sunt ideale pentru studierea genelor care stau la baza comportamentului social, pentru că unele sunt sociale în mod natural, iar altele sunt solitare, chiar dacă ambele tipuri aparţin familiei Halictidae. Ambele tipuri îşi construiesc adăpostul în pământ, dar albinele sociale trăiesc într-o ierarhie socială formată din regină şi lucrătoare, asemenea rudelor sale mai cunoscute, albinele producătoare de miere; în timp ce albinele asociale trăiesc singure, scrie Phys.

Bazându-se pe studii mai vechi din anii ’60, unde au fost analizate populaţiile de albine din Franţa, realizate de Cecile Plateaux-Quenu, Kocher a putut identifica şi captura albine care au fost analizate genetic în laboratorul din SUA. A secvenţiat genomurile de la sute de albine din specia Lasioglossum albipes.

Descoperirile sugerează că variaţiile din mai multe gene joacă un rol în comportamentele sociale ale acestor albine. Multe dintre variaţiile detectate se află în secţiuni ale codului genetic care nu reprezintă genele propriu-zise, ci reglează alte gene prin îmbunătăţirea activităţii acestora.

Comportamentul social este complex şi este determinat de mai multe gene. Acestea sunt importante pentru dezvoltarea creierului: organizează conexiunile dintre neuroni  în timpul dezvoltării embrionare şi a primei etape a vieţii.

Un studiu ajunge la un rezultat uimitor: autismul îi face pe oameni mai inteligenţi