Home » Stiinta » Zi tristă care marchează sfârşitul unei ere în explorarea spaţială: telescopul Kepler a fost declarat mort. ”A schimbat cunoaşterea locului nostru în cosmos”

Alexandru Voiculescu 10.31.2018
Telescopul spaţial Kepler al NASA a fost declarat mort, la doar câteva luni de la cea de a zecea aniversare a sa. Rolul său este preluat de Tess, telescopul spaţial lansat luna aceasta.

Kepler, cu vârsta de 9 ani şi jumătate, a depăşit cu mult „termenul de garanţie”, iar de câteva luni, combustibilul era pe terminate. Capacitatea sa de a găsi stele îndepărtate şi de a identifica lumi extraterestre s-a înrăutăţit dramatic la începutul lui octombrie, dar controlorii de zbor au reuşit să obţină ultimele observaţii. Acum, telescopul a rămas complet fără combustibil, devenind nefuncţional, scrie Phys.

„Kepler a deschis calea pentru omenire de a explora cosmosul”, a precizat William Borucki, savant NASA retras din activitate, care a condus echipa originală a Kepler.

Telescopul spaţial a descoperit 2.681 de planete din afara Sistemului Solar şi chiar şi mai mulţi candidaţi. A descoperit planete solide de dimensiunea Terrei care pot susţine viaţa. De asemenea, a găsit super-Pământuri: planete solide mai mari decât Terra dar mai mici decât Neptun.

Datorită lui Kepler, s-a aflat că 20-50% dintre stelele vizibile pe cerul nopţii pot avea planete precum a noastră în zona habitabilă.

Misiunea a ajutat la descoperirea unui sistem solar cu opt planete precum al nostru. „A schimbat cunoaşterea locului nostru în cosmos. Acum, datorită telescopului spaţial Kepler ştim că planetele sunt mai comune decât stelele în galaxia noastră”, a preciaat Paul Hertz, director al NASA.

În 2013 a fost aproape pierdut din cauza problemelor la echipament, dar a fost salvat de experţi, putând să-şi continue misiunea. Noua misiune, K2, a dus la confirmarea a 350 de exoplanete, în a fară de cele deja detectate de la lansarea sa din 7 martie 2009 de la Cape Canaveral.

În total, au fost detectate aproape 4.000 de exoplanete, iar două treimi mulţumită lui Kepler. Boruki a precizat că descoperirea sa favorită este Kepler 22b, o planetă mai mare decât Pământul cu suprafaţa acoperită cu apă, nu prea rece, nu prea caldă, tipul care ar putea susţine viaţa.

Succesorul lui Kepler, Tess, a fost lansat în aprilie şi deja a început să descopere exoplanete. „Trăim într-o galaxie care abundă în planete, iar noi suntem pregătiţi să facem pasul următor în explorarea acestora”, a precizat Padi Boyd, savant de proiect al NASA în cadrul misiunii Tess.

De asemenea, sonda spaţială Dawn este aproape de sfârşit din cauza lipsei de combustibilul. Două dintre telescoapele mai vechi ale NASA au avut recent probleme cu echipamentu, dar şi-au revenit. Telescopul spaţial Hubble, care are 28 de ani, şi-a reluat observaţiile săptămâna trecută, după o perioadă de 3 săptămâni de inactivitate. Tot în octombrie, Chandra X-ray, de 19 ani, a avut probleme cu sistemele de ghidare, care au fost rezolvate.

Acum, Kepler se află la o distanţă de circa 151 de milioane de kilometri de Pământ, pe o orbită stabilă în jurul Soarelui.

Misiunea Kepler s-ar putea încheia la sfârşitul lunii octombrie. Unul dintre instrumentele telescopului a fost dezactivat temporar