Home » Știință » Ploaia de stele Geminide: Când va avea loc şi cum puteţi urmări fenomenul astronomic din România

Publicat: 12.12.2019
În anumite perioade din an avem parte de ceea ce oamenii numesc „ploaie de stele”. La sfârşitul fiecărui an, spectacolul de pe cer este încheiat de curentul de meteori Geminide.

Majoritatea curenţilor de meteori poartă denumirea constelaţiei din care apar, astfel Geminidele apar în dreptul constelaţiei Gemini (Gemenii). Conform Curiosity, Geminidele provin din asteroidul 3200 Phaeton, lucru neobişniuit având în vedere că majoritatea curenţilor de meteori se produc în urma tranziţiei cozii unei comete.

De obicei, asteroizii nu elimină atât de multe reziduuri, dar 3200 Phaeton este mai fragilă decât alte obiecte de acest fel. Cercetătorii nu au momentan un răspuns la aceast mister, unele ipoteze sugerează că asteroidul s-ar fi lovit de un alt obiect în trecut. Alte teorii susţin că traiectoria sa apropiată de Soare, în anumite puncte, ar fi de vină.

Locul de unde vin meteorii din curentul Geminide/ Sursa foto: astro-urseanu.ro

Reziduurile asteroidului ajung în atmosfera Pământului cu o viteză de 130.000 de km/h, ard şi în cele din urmă se dezintegrează lăsând pe cer o linie luminoasă. Datorită originii lor, Gemionidele sunt considerate cel mai cantitativ curent de meteori din an. De asemenea, meteorii Geminide sunt mult mai lenţi şi mai luminoşi decât alţi meteori.

În 2019, deasupra României, punctul maxim va avea loc pe 14 decembrie, ziua, astfel că cel mai potrivit moment pentru a urmări Geminidele este în a doua jumătate a nopţii de 13 spre 14 decembrie, până la începutul zilei, sau în noaptea următoare. Atunci vom putea urmări cele mai multe stele căzătoare (un maxim de 120 de stele căzătoare pe oră)

În noaptea anterioară maximului, vor putea fi observate în jur de 40-50 de stele căzătoare pe oră.

Cum să priveşti Geminidele

Geminidele apar în a doua săptămână din luna decembrie. În 2019, punctul maxim va fi atins în ziua de 14 decembrie, astfel că cele mai bune date pentru a vedea meteorii sunt nopţile de 13/14 şi 14/15 decembrie. Din păcate, din cauza Lunii Pline care va apărea pe cer în 13 decembrie, stelele căzătoare mai puţin strălucitoare nu vor putea fi văzute, reducând astfel numărul de meteori vizibili.

Pentru o privelişte cât mai bună, trebuie să găseşti un loc ferit de lumina oraşelor. Desigur, vremea reprezintă unul dintre cei mai importanţi factori.

De asemenea, ar fi bine să eviţi ecranul telefonului mobil sau a altor dispozitive deoarece pentru ca vederea noastră să se adapteze mediului nocturn are nevoie de 20 de minute. Pentru acest fenomen nu aveţi nevoie de instrumente speciale, ele fiind vizibile cu ochiul liber.

Cel mai bun punct de pe cer pentru observarea stelelor căzătoare se află la 45 de grade deasupra orizontului, însă puteţi privi Geminidele către toate punctele cardinale.

Curând ai putea cumpăra ”o ploaie de meteoriţi artificială”

Timp de 30 de ani a folosit un meteorit de 100.000 de dolari pe post de opritor de uşă

De ce meteorii explodează înainte să lovească Pământul?

Un simplu timelapse sau o dovadă a existenţei OZN-urilor? (VIDEO/FOTO)