Home » Știință » Sistemul global de comunicaţii cuantice poate deveni o realitate în viitorul apropiat

Publicat: 26.12.2018
Cercetătorii italieni au demonstrat fezabilitatea sistemelor de comunicaţii cuantice între sateliţii de altitudine ridicată şi staţiile de la sol cu un schimb la nivelul unui singur foton pe o distanţă chiar şi de 20.000 de kilometri.

Experimentul dovedeşte astfel că, la scară globală, este posibilă implementarea unui sistem de comunicaţii cuantice folosind GNSS (Global Navigation Satellite System). Proiectul a fost descris în detaliu pe 19 decembrie în jurnalul Quantum Science and Technology.

„Tehnologiile cu ajutorul sateliţilor au o varietate de aplicaţii civile, ştiinţifice şi militare, precum comunicaţiile, navigaţia, meteorologia, misiunile de salvare, explorarea spaţială şi astronomia”, a precizat Giuseppe Vallone de la Universitatea Padova, Italia, coautor al studiului.

„În principal, aceste sisteme sunt capabile să transmită informaţii şi date de la sateliţii care orbitează la staţiile de la sol. Protejarea acestor canale este crucială atât pentru operaţiunile militare, cât şi pentru cele civile. Comunicaţiile cuantice spaţiale reprezintă o metodă promiţătoare pentru a garanta securitate necondiţionată legăturilor satelit-sol şi legăturile optice dintre sateliţi”, a adăugat cercetătorul.

Rezultatele echipei arată primul schimb a câtorva fotoni per impuls între doi sateliţi din constalaţia rusească GLONASS şi Centrul Geodezic Spaţial al Agenţiei Spaţiale Italiene, potrivit Phys.

„Rezultatele noastre demonstrează fezabilitatea comunicaţiilor cuantice de la GNSS în termeni de raport semnal-zgomot şi rata de detecţie. Proiectul nostru extinde limita schimbului la nivel de un singur foton. Cel mai lung canal de până acum a fost în jur de 7.000 de kilometri”, a precizat Paolo Villoresi, coautor al studiului. Acum, distanţa a fost de circa 20.000 de kilometri. Deşi sateliţii cu orbita înaltă reprezintă o provocare tehnologică, spre deosebire de sateliţi aflaţi mai aproape de Pământ, Villoresi a precizat că „sateliţii cu orbită joasă limitează perioadele de vizibilitate pentru staţiile de la sol. Comparativ, utilizarea sateliţilor de pe orbită mai înaltă poate extinde timpul de comunicare”.

Experţii au obţinut, în premieră, comunicarea cuantică contrafactuală