Home » Știință » Pământul elimină sute de tone de atmosferă, zilnic, în spaţiu

Pământul elimină sute de tone de atmosferă, zilnic, în spaţiu

Publicat: 23.12.2018
Cercetătorii cunosc faptul că atmosfera Pământului pierde câteva sute de tone de oxigen, zilnic. Până acum, specialiştii au aflat un singur lucru despre acest fenomen: are loc în timpul aurorelor.

Conform unui comunicat al NASA Earth Observatory, două astfel de evenimente nu sunt niciodată la fel, ceea ce face înţelegerea lor dificilă. Specialiştii denumesc fenomenele ca „fântâni de gaz” ce sunt eliminate de Pământ în timpul activităţii aurorelor boreale.

Science Alert notează că NASA Earth Observatory are o misiune dedicată înţelegerii acestui fenomen. Misiunea face parte prin programul VISIONS-2 ce necesită anumite condiţii de mediu.

Astfel, proiectul este situat în Ny-Ålesund, Svalbard (Norvegia), cel mai nordic punct locuit de pe Terra. Locul este îngheţat pe tot parcursul anului şi aici există o zonă modernă de lansare a rachetelor. De asemenea, aici nu este prezent în nopţile de iarnă, fapt ce nu interferează cu studierea aurorelor.

De asemenea, în fiecare dimineaţă, Ny Alesund trece printr-un punct slab al câmpului magnetic al Pământului. Acest punct slab este precum un furnal ce canalizează vânturile solare către atmosfera superioară. Acest lucru duce la apariţia aurorelor şi eliminarea gazelor în spaţiu. Pe 7 decembrie 2018, cercetătorii au lansat două rachete din această zonă în timpul aurorelor.

După lansare, rachetele au avut la dispoziţie 10 minute pentru a analiza zona atmosferă. „Cred că am observat fântâna atmosferică, însă datele trebuie analizate”, a afirmat Doug Rowland, principalul cercetător din cadrul misiunii. Cantitatea de oxigen şi hidrogen pierdută de atmosfera Pământului în timpul aurorelor este minimă. Câteva sute de tone pierdute zilnic pare o cantitate uriaşă, dar fotosinteza ajută la restabilirea oxigenului.

Atmosfera Pământului este plină de particule. O imagine publicată de NASA arată amploarea fenomenului