Home » Stiinta » Descoperirea unui tip de planetă cu masă intermediară dă peste cap teoria actuală a formării planetelor

Alexandru Voiculescu 01.10.2019
Astronomii au găsit o exoplanetă care poate modifica teoria actuală a formării planetelor. Cu o masă între cea a lui Neptun şi cea a lui Saturn şi cu localizarea sa dincolo de „linia zăpezii” (unde este suficient de rece ca apa să îngheţe) faţă de steaua gazdă, o lume extraterestră de acest fel ar trebui să fie rară.

Aparna Bhattacharya, cercetătoare la University of Maryland şi Goddard Space Flight Center (GSFC) al NASA, a condus echipa care a realizat descoperirea anunţată pe 8 ianuarie la o conferinţă din cadrul Meeting of the American Astronomical Society din Seattle.

Folosind instrumentul Near-Infrared Camera a telescopului Keck II de la W. M. Keck Observatory din Maunakea, Hawaii şi instrumentul Wide Field Camera 3 de pe telescopul spaţial Hubble, cercetătorii au realizat imagini de rezoluţie mare a planetei, numită OGLE-2012-BLG-0950Lb, permiţându-le să îi determine masa, relatează Science Daily.

„Am fost surprinşi să vedem că masa venea chiar în centrul spaţiului gol al planetelor gigantice cu masă intermediară. Este ca şi cum ai găsi o oază în mijlocul deşertului exoplanetelor”, a precizat Bhattacharya.

Într-o sincronizare bizară, o altă echipă de astronomi (din care făcea parte şi Bhattacharya) a publicat o analiză statistică în acelaşi timp, arătând că astfel de planete cu masă sub-saturniană nu sunt rare.

„Chiar terminam analiza atunci când măsurătorile de masă ale OGLE-2012-BLG-0950Lb s-au încheiat”, a precizat Daisuke Suzuki de la Institute of Space and Astronautical Science, autorul principal al acestui studiu. „Această planetă a confirmat interpretarea noastră a studiului statistic”, a adăugat savantul.

Cu ajutorul telescopului spaţial TESS, o cercetătoare româncă a descoperit o nouă planetă