Home » Stiinta » Cel mai puternic sunet subacvatic înregistrat vreodată a fost produs de o echipă de fizicieni din care face parte şi un român. Este atât de puternic încât voporizează apa din jur – VIDEO

Adrian Popovici 05.25.2019
O echipă de cercetători a produs, cred ei, cel mai puternic sunet subacvatic înregistrat vreodată. Acesta este atât de puternic că duce la voporizarea apei din jur.

Sunetul pe care echipa de cercetători l-a creat a înregistrat aproximativ 270 de decibeli. Prin comparaţie, cea mai asurzitoare lansare spaţială efectuată de către NASA a ajuns la 205 decibeli.

În cadrul unui experiment desfăşurat în condiţii de vid, cercetătorii au lovit un jet de apă care măsoară jumătate din dimensiunile unui fir de păr cu un fascicul de raze X, notează Live Science. Măsurătorile cercetătorilor au arătat că această coliziune a produs aproximativ 270 de decibeli şi a produs daune considerabile la nivel molecular.

Cercetătorii de la Laboratorul Naţional pentru Acceleraţie din Menlo Park, California (Statele Unite), au observat cu ajutorul unui videoclip ultra lent, de aproximativ 40 de nonosecunde, că laserul împarte jetul de apă în două, vaporizând lichidul atunci când îl atinge.

Conform fizicianului român Claudiu Stan, de la Universitatea Rutgers din Newark din New Jersey şi co-autor al studiului, interacţiunea dintre laser şi apă a cauzat unul dintre cele mai puternice sunete înregistrate vreodată, posibil chiar cel mai puternic sunet care se poate produce într-un mediu subacvatic. În perspectiva în care sunetul ar putea să fie mai înalt, acesta ar putea conduce la fierberea lichidului, conducând spre situaţia în care, din cauza lipsei acestuia, nu mai are unde să se propage.

La prima vedere, munca cercetătorilor de a tăia un jet de apă cu ajutorul unui laser poate părea, în cel mai bun caz, doar o modalitate prin care aceştia să se destindă. Dar, de fapt, acest experiment aparent fără o aplicaţie utilă, se poate dovedi de mare ajutor oamenilor de ştiinţă. Astfel, acest experiment poate să ajute la identificarea limitelor superioare de expunere la lasere de mare putere pe care un lichid le poate suporta.

„Această cercetare ne poate permite să înţelegem mai bine pe viitor modul în care mostrele microscopice pot răspunde atunci când sunt supuse vibraţiilor produse de sunetele subacvatice”, a explicat Stan.