Home » Stiinta » ”Carnea artificială” care se repară precum ţesuturile adevărate

”Carnea artificială” care se repară precum ţesuturile adevărate

Autor: Adrian Popovici 12.18.2019
”Carnea artificială” care se repară precum ţesuturile adevărate
Hidrogelul creat de către cercetătorii australieni are proprietăţi asemănătoare cu cele ale pielii, ligamentelor sau chiar oaselor umane.

Cercetătorii de la Universitatea Naţională din Australia au reuşit să creeze un hidrogel care este la fel de puternic şi durabil precum ţesuturile umane: pielea, ligamentele sau chiar oasele. În plus, acest material pare să aibă capacitatea de a se repara singur atunci când este supus unor procese fizice, notează Science Alert.

„Hidrogelul este de obicei slab, dar materialul nostru este atât de puternic încât ar putea ridica cu uşurinţă obiecte foarte grele şi îşi poate schimba forma aşa cum o fac muşchii umani”, explică chimistul Luke Connal, de la Universitatea Naţioanlă a Australiei. „Cu chimia specială pe care am folosit-o în hidrogel, acesta poate repara singur după ce a fost tăiat într-un fel asemănător cu pielea umană”, mai adaugă acesta.

Hidrogelurile sunt o clasă specială de materiale, unele pot rezista foarte bine la stresul mecanic, unele se pot „vindeca”, în timp ce altele pot „memora” forme şi culori. Existenţa unui hidrogel atât de complex deschide perspectiva unor noi tipuri de roboţi şi dispozitive medicale. Conform cercetătorilor australieni, materialul creat de către ei este singurul care înglobează toate aceste proprietăţi.

„Avantajele utilizării unui astfel de hidrogel multifuncţional sunt demonstrate suplimentar printr-o capacitate de a ridica obiecte grele într-un mod reversibil şi repetabil pe baza stimulilor termici”, explică Luke Connal.

Această „carne artificială” acţionează mult mai rapid faţă de alte hidrogeluri, fiind capabilă să îşi schimbe forma în doar 10 secunde de la aplicarea stimulilor exteriori, spre deosebire de alte materiale asemănătoare care au nevoie şi de 10 minute.

Studiul a fost publicat în Advanced Materials.

Scheletul victimei unei crime „misterioase” a fost descoperit lângă un monument similar celui de la Stonehenge