Home » Știință » Cheops, primul satelit al ESA care va studia exoplanetele

Cheops, primul satelit al ESA care va studia exoplanetele

Publicat: 16.12.2019
Telescopul spaţial Cheops va fi lansat miercuri în prima misiune a Agenţiei Spaţiale Europene pentru studierea exoplanetelor.

Cheops (Characterising Exoplanet Satellite) va fi lansat miercuri, 18 decembrie , de la baza Kourou din Guyana Franceză.

Satelitul va observa sistemele solare despre care se ştie că găzduiesc exoplanete, măsurând schimbările minuscule de luminozitate produse de tranzitul planetei peste discul stelei, procedeu cunoscut sub numele de „metoda tranzitului”.

Misiunea are drept scop detectarea planetelor cu dimensiuni între Pământ şi Neptun, urmând să ofere informaţii despre caracteristicile acestor planete: dacă sunt stâncoase, gazoase, cu gheaţă sau dacă deţin oceane. Aceste informaţii vor fi obţinute prin măsurarea dimensiunilor acestor planete, dând posibilitatea cercetătorilor să le analizeze densitatea care oferă indicii importante despre compoziţie şi structură.

Diferit faţă de sateliţii precedenţi pentru exoplanete, Cheops nu este o „maşină de descoperit planete”, ci o misiune de continuare a unor observaţii precedente, concentrându-se pe stele individuale care au cu siguranţă una sau mai multe planete.

Lansarea Cheops trebuia să aibă loc marţi, de la ora 10:30 (ora României), cu o rachetă Soyuz-Fregat, însă a fost reprogramată pentru miercuri, 18 decembrie, după ce au fost semnalate o serie de probleme la software-ul rachetei.

Soyuz va mai livra în spaţiu şi primul satelit din a doua generaţie Cosmo-SkyMed, aparţinând Agenţiei Spaţiale Italiene, precum şi trei sateliţi mici CubeSats ai ESA. Evenimentul va putea fi urmărit live pe esawebtv.esa.int