Home » Stiinta » A fost publicat primul ”atlas” al proteinelor din creierul uman

A fost publicat primul ”atlas” al proteinelor din creierul uman

Autor: Adrian Popovici 03.10.2020
A fost publicat primul ”atlas” al proteinelor din creierul uman
Această bază de date este publică şi poate fi accesată de către cercetătorii din domeniul neurobiologiei.

O echipă internaţioală de cercetători, coordonaţi de către experţii de la Institutul Karolinska din Suedia, a făcut publică o bază de date în care sunt incluse toate proteinele care sunt prezente în creierul uman. Această bază de date este publică şi reprezintă un efort prin care cercetătorii încearcă să extindă înţelegerea biologiei şi maladiilor care afectează creierul uman, notează Medicalxpress.

Această bază de date a fost compilată prin analizarea a 1.900 de mostre de ţesut, recoltate din 27 de regiuni cerebrale. Cercetătorii explică faptul că datele au fost obţinute din analiza unor mostre obţinute de la oameni, dar şi o serie de date obţinute de la animalele model: şoareci şi porci.

„Aşa cum era de aşteptat, modelul creierului este asemănător între mamifere, dar noua hartă dezvăluie, de asemenea, diferenţe interesante între creierul uman, cel de porc şi cel de şoarece”, explică profesorul Mathias Uhlén, director al Human Protein Atlas.

Oamenii de ştiinţă explică faptul că analizele efectuate arată că cerebelul este una dintre regiunile care iese în evidenţă, multe dintre proteinele identificate în această zonă sunt asociate cu tulburările psihiatrice. Această observaţie susţine teoriile care leagă cerebelul de procesarea emoţiilor.

„Mai multe componente moleculare ale sistemelor de neurotransmiţători, în special receptorii care răspund la neurotransmiţătorii eliberaţi şi neuropeptide, arată un model de acţiune diferit la om şi şoareci”, a declarat dr. Jan Mulder, unul dintre cercetătorii Human Protein Atlas. Dr. Mulder explică faptul că viitoarele studii trebuie să ia în calcul aceste diferenţe care apar între creierul uman şi cel al animalelor model atunci când au loc studii şi sunt analizate datele produse de către acestea.

Studiul a fost fost publicat în Science.