Home » Stiinta » Cea mai mare hartă 3D de a Universului, dezvăluită de astrofizicieni după 20 de ani de muncă

Mihaela STOICA 07.21.2020
Astrofizicienii încearcă de mulți ani să deslușească misterele Universului / Credit foto: Shutterstock

Astrofizicienii au înglobat 11 miliarde de ani din Univers în cea mai mare hartă 3D realizată vreodată.

„Este unul dintre cele mai importante progrese în domeniul cosmologiei din ultimul deceniu”, a declarat Will Percival, de la Universitatea din Waterloo (Canada), care a coordonat echipa de peste 100 de astrofizicieni internaționali care a realizat harta.

Aceștia au muncit mai bine de 20 de ani pentru „Sloan Digital Sky Survey” (SDSS), un sistem cu ajutorul căruia sunt colectate informaţii despre galaxii din întreg spaţiul cosmic.

Noile rezultate provin din sondajul „The extended Baryon Oscillation Spectroscopic Survey” (eBOSS), parte a SDSS. În centrul noilor rezultate se află măsurători detaliate a peste două milioane de galaxii și quasari care acoperă 11 miliarde de ani din timpul cosmic.

20 de ani de cartografiere a Universului

Din analizarea datelor SDSS, echipa eBOSS a creat o hartă care dezvăluie filamente de materie și vid care definesc structura Universului, începând de la momentul în care avea doar aproximativ 300.000 de ani. Cercetătorii au măsurat tiparele distribuției galaxiilor, care oferă parametri cheie ai Universului nostru cu o precizie mai bună de un procent.

Această hartă reprezintă efortul combinat al mai mult de 20 de ani de cartografiere a universului cu ajutorul telescopului Fundației Sloan, situat în New Mexico.

Harta este rezultatul a 20 de ani de cartografiere

„Datele publicate anterior au o valoare importantă și au fost utilizate pe scară largă pentru numeroase analize astrofizice diferite, de la studii ale stelelor individuale, până la studii asupra galaxiilor și a Universului ca întreg”, a spus Dustin Lang, om de știință de la Institutul Perimeter din Waterloo (Canada) care a fost implicat în acest proiect. „Este incredibil că un experiment a produs o asemenea moștenire științifică”, a adăugat el.

Expansiunea Universului, în continuă accelerare

Conform istoriei cosmice dezvăluite în harta eBOSS, expansiunea Universului a început să se accelereze în urmă cu aproximativ șase miliarde de ani și a continuat din ce în ce mai mult de atunci. Această expansiune accelerată pare să se datoreze unei componente misterioase invizibile a Universului numită „energie întunecată”, în concordanță cu Teoria generală a relativității a lui Einstein, a cărei origine nu a fost însă înțeleasă până acum de specialiștii în fizica particulelor.

Combinarea observațiilor eBOSS cu studiile asupra Universului timpuriu dezvăluie fisurile din această imagine.

În special măsurarea vitezei actuale de expansiune a Universului („Constanta Hubble”) s-a dovedit a fi cu aproximativ 10% mai mică decât valoarea calculată. Precizia ridicată a datelor eBOSS înseamnă că este foarte puțin probabil ca această nepotrivire să se datoreze întâmplării. Nu există o explicație larg acceptată pentru această discrepanță în ceea ce privește ratele de expansiune ale Universului măsurate.

Echipa de cercetători teoretizează că o posibilitate interesantă este aceea că o formă de materie sau energie din Universul timpuriu, necunoscută anterior, ar fi putut lăsa o urmă în istoria noastră.

Galaxii vechi, galaxii tinere și quasari, la baza hărții Universului

În cadrul parteneriatului eBOSS, grupuri individuale de cercetători de la universități din întreaga lume s-au concentrat pe diferite aspecte ale analizei Universului. Pentru crearea părții din hartă cu Universul de acum șase miliarde de ani, echipa a observat galaxii mai vechi, roșii.

Mai departe, au analizat galaxii mai tinere, albastre. În cele din urmă, pentru a cartografia Universul de 11 miliarde de ani, oamenii de știință au cercetat quasarii, galaxiile care au în centru o gaură neagră supermasivă, cu o luminozitate extrem de mare din cauza materiei înghiţite. Fiecare dintre aceste elemente au necesitat o analiză atentă pentru a elimina posibilele contaminări și a dezvălui modelele Universului.

Universul ar putea măsura timpul foarte diferit față de ceasurile noastre atomice cele mai bune