Home » Știință » Noi cercetări arată că Marte era acoperită de calote glaciare, nu de râuri

Noi cercetări arată că Marte era acoperită de calote glaciare, nu de râuri

Sursa foto: Unsplash
Publicat: 08.08.2020

Potrivit unui nou studiu al cercetătorilor canadieni, multe dintre văile antice de pe suprafața lui Marte au fost formate de apa care s-a dezghețat de sub calote masive glaciare. Studiile anterioare sugerau că ar fi fost formate de ape curgătoare.

Noile cercetări contestă ipoteza unei Planete Roșii „caldă și umedă”, care presupune că Marte a fost cândva acoperită de sisteme uriașe de râuri, alimentate de ploaie și oceane vaste de apă lichidă.

Noul studiu mai urmărește și o analiză recentă a imaginilor de rezoluție înaltă surprinse cu ajutorul camerei HiRISE, aflată la bordul navei Mars Reconnaissance a NASA, care a concluzionat că râuri vaste curgeau cândva pe suprafața lui Marte, în urmă cu miliarde de ani.

Văile marțiene, extrem de similare canalelor din Arhipelagul Arctic Canadian

„În ultimii 40 de ani, încă din momentul în care primele văi marțiene au fost descoperite, presupunerea a fost că râuri curgeau cândva pe Marte, erodând și creând toate acele văi”, a spus Anna Grau Galofre, autorul principal al studiului și fost student la Universitatea British Columbia.

Pentru a ajunge la o nouă concluzie, Grau Galofre și echipa sa au comparat peste 10.000 de văi marțiene cu alte canale formate sub ghețarii din Arhipelagul Arctic Canadian. Spre surprinderea lor, canalele erau extrem de similare.

„Totuși, există sute de văi pe Marte și toate diferă între ele. Dacă ne uităm la Terra din satelit vedem mult văi, unele făcute de râuri, altele de ghețari, altele prin alte procese, iar fiecare tip are o formă distinctă”, a adăugat Grau Galofre.

Marte era probabil mult mai rece decât se credea anterior

Oamenii de știință au descoperit că doar câteva canale au fost cel mai probabil formate pe suprafață. Informațiile acestea sunt complet diferite față de cercetările anterioare.

Prin analizarea modelor climatologice ale planetei antice, cercetătorii au mai aflat că Marte era probabil mult mai rece decât se credea anterior, în perioada în care văilor s-au format, potrivit Futurism.

Un alt aspect interesant este că o calotă glaciară groasă poate spori șansele supraviețuirii vieții antice pe Marte. Gheața ar fi blocat radiația solară, în special în timpul perioade în care Planeta Roșia nu avea un câmp magnetic.

Astronomii spun că valuri imense de nisip se mișcă pe suprafața lui Marte