Home » Stiinta » Extinderea canalelor maritime duce la  popularea lor cu specii de pești invazive

Adrian Popovici 09.09.2020
În urma extinderilor recente ale canalelor Panama și Suez, speciile de pești invazive acaparează noi habitate. Credit foto: Pixabay

Comerțul maritim mondial crește în fiecare an, ajutat de căile navigabile care leagă oceanele și reduc timpul de transport, consumul de energie și emisiile de carbon. După extinderea recentă a canalelor Panama și Suez, speciile de pești non-nativi invadează noi habitate, conform unui nou studiu realizat de către cercetătorii de la de la Smithsonian Tropical Research Institute (STRI) din Panama și Centrul Leibnitz pentru Cercetări marine tropicale (ZMT) din Germania, notează Phys.

„Vedem o trecere de la speciile predominant de apă dulce la cele maritime în Canalul Panama într-un interval scurt de timp”, explică Mark Torchin, expert în ecologie marină al STRI. „Ne îngrijorează faptul că dacă invaziile de pești continuă, există șanse mari ca unii dintre acești pești să se mute în celălalt ocean, cu consecințe necunoscute asupra ecosistemelor”, adaugă acesta.

Extinderea canalului Panama

Canalele mai mari necesare pentru a permite tranzitul navelor NeoPanamax, un termen folosit pentru a desemna la navele prea mari pentru a trece prin ecluzele originale din 1914, prin Canalul Panama au fost finalizate în 2016. Extinderea Canalului Suez, care a inclus un nou canal de 35 de kilometri, s-a încheiat în 2015.

În timpul fazelor de planificare ale ambelor proiecte, cercetătorii au avertizat cu privire la riscurile extinderii acestor două canale, explică cercetătorul postdoctoral al STRI, Gustavo Castellanos-Galindo. Acesta mai adaugă faptul că acest studiu a documentat schimbările legate de fauna din cele două canale în timp real.

La numai patru ani de la extinderea Canalului Panama, monitorizarea pe termen lung a înregistrat prezența a 11 noi specii de pești marini în lacul Gatun, care a servit ca o barieră de apă dulce în mișcarea faunei marine între Oceanele Pacific și Atlantic de la deschiderea canalului în 1914. Aceasta duce la numărul total de specii marine de pești cunoscute în lac de la 18 la 29. Peștii marini au înlocuit în totalitate peștii de apă dulce în unele părți ale lacului.

Salinitatea lacului a crescut, deși cauza nu a fost încă stabilită. Cele mai probabile cauze includ creșterea traficului naval și noul design al ecluzelor, care încorporează recircularea unor ape de blocare.

„De-a lungul ambelor coaste ale Panama există sute de specii de pești care ar putea tolera condițiile unui canal. Nu știm care ar fi consecințele ecologice și socio-economice ale acestor pești care traversează canalul spre Pacific sau spre Atlantic”, declară Castellanos-Galindo

Extinderea canalului Suez

De-a lungul istoriei Canalului Suez, peste 400 de specii de animale non-native, inclusiv peste 100 de specii de pești marini din Marea Roșie, au pătruns în Marea Mediterană. Odată cu expansiunea canalului, debitul crescut de apă a diluat lacurile adiacente canalului și opt noi specii de pești au pătruns în Marea Mediterană doar în ultimii cinci ani.

În cazul Canalului Suez, poate fi posibil să se utilizeze efluentul hipersalin din instalațiile de desalinizare pentru a face din nou Lacurile Amare mai sărate, cu precizarea că acest curs de acțiune ar trebui studiat cu atenție înainte de implementare. În ambele cazuri, instrumentele sofisticate de monitorizare – utilizarea ADN-ului în probele de apă pentru a genera liste cu speciile detectate și utilizarea sunetului pentru a detecta invadatorii, pot ajuta la prinderea invadatorilor înainte de a crea populații mari. De asemenea, tehnologia poate fi pusă în funcțiune pentru a aborda direct invazia prin intermediul barierelor acustice și/sau electrice pentru a descuraja invadatorii.

Deoarece taxele pentru transportul prin canale reprezintă aproximativ 10% din produsul intern brut în Panama și în Egipt, există un stimulent economic pentru expansiunea canalelor. Autorii sugerează soluții, bazate pe studii științifice, pentru a limita daunele de mediu și socio-economice. Ei propun intervenția organismelor internaționale, dar și implicarea industriei navale deoarece modificările politicilor au nevoie de mult timp pentru a deveni realitate.

Raportul a fost publicat în Nature Ecology & Evolution.