Home » Stiinta » O nouă teorie despre Oumuamua. Vizitatorul interstelar ar putea fi, de fapt, un ghemotoc cosmic de praf

Ioana Matei 09.15.2020
Denumită 'Oumuamua, entitatea este considerată de mulți a fi o cometă interstelară provenită de la o altă stea. Însă observațiile au arătat că 'Oumuamua accelerează, de parcă ceva împinge obiectul, iar astronomii nu știu care este motivul. Sursa foto: NASA

Din momentul în care a ajuns în vecinătatea noastră cosmică, vizitatorul interstelar Oumuamua i-a fascinat și i-a șocat pe oamenii de știință. Acum, o nouă teorie susține că roca spațială ar putea fi, de fapt, un ghemotoc de praf.

Aici pe Pământ, „ghemotoacele de praf” sunt acumulări de praf și reziduuri ținute împreună de electricitatea statică și care pot fi găsite printre mobilier, transportate de vânt. Însă, oamenii de știință din spatele unui nou studiu sugerează că Oumuamua, primul obiect interstelar observat în Sistemul nostru Solar, ar putea fi un ghemotoc de praf la scară largă.

O sumedenie de teorii despre Oumuamua

Studiul, coordonat de Jane Luu, astronom la Universitatea din Oslo, sugerează că roca spațială interstelară s-ar fi putut forma de pe urma prafului de la nucleul unei comete din afara Sistemului nostru Solar. Această piatră, o acumulare de rocă și praf de la cometă, ar fi putut să fie împinsă prin spațiu de radiația solară, iar în cele din urmă să ajungă în Sistemul Solar.

După ce oamenii de știință au descoperit Oumuamua în 2017, aceștia au elaborat o sumedenie de teorii care să explice ce ar putea fi obiectul, cum s-ar fi format și cum de călătorește atât de rapid prin spațiu. Teoriile privind Oumuamua au trebuit să ia în considerare forma sa ciudată și viteza mare, de aproape 92.000 km/h.

Cercetătorii au sugerat că probabil obiectul este hidrogen solid care, pe măsură ce roca se apropie de o stea, se transformă în gaz și astfel Oumuamua înaintează. Unii oameni de știință au sugerat că probabil obiectul, care pare să fie de forma unui trabuc, era mai degrabă asemănător unui disc în realitate. Totuși, alții s-au întrebat dacă roca ar putea fi o navă extraterestră construită de o specie inteligentă.

Observarea vizitatorilor interstelari este crucială

Prin intermediul noilor cercetări, Luu și echipa sa sugerează că o bucată mare de rocă s-ar fi desprins din nucleul cometei și, pe măsură ce particulele de praf și gaz se îndepărtau de cometă, s-ar fi atașat de fragmentele de rocă, în cele din urmă formând Oumuamua. În timp, pe măsură ce fragmentele au continuat să crească, gazul eliberat de cometă ar fi împins în cele din urmă roca prăfuită în spațiu, scrie Live Science.

Observarea vizitatorilor interstelari este crucială, însă viteza mare a Oumuamua a însemnat că oamenii de știință l-au putut observa în Sistemul nostru Solar timp de doar câteva săptămâni. Prin descoperirea de noi obiecte, oamenii de știință ar putea vedea și dacă s-au format în modul în care Luu a propus în noile sale cercetări.

Oumuamua, obiectul misterios ce traversează sistemul nostru solar, este altceva decât se credea anterior