Home » Stiinta » Riscul de a dezvolta cancer de piele poate fi estimat prin analizarea ADN-ului deteriorat

Adrian Popovici 10.16.2020
Cercetătorii explică faptul că deteriorarea ADN-ului din celulele pielii se acumulează în timp și poate duce chiar și la cancer. Credit foto: Pixabay

Riscul de a prezenta melanom, cel mai mortal cancer de piele, poate fi estimat cu mult înainte de detectarea oricărei alunițe suspecte, potrivit unui om de știință din Universitatea California San Francisco (UCSF), care a condus un nou studiu pentru a detecta mutațiile ADN-ului în celulele individuale ale pielii. Deteriorarea pielii cauzată de soare se acumulează în timp, dar de multe ori nu este evidentă pentru ochi. Cu toate acestea, ADN-ul din celulele pielii acumulează de asemenea daune pe parcursul anilor de expunere la razele ultraviolete ale soarelui, iar aceste daune pot fi măsurate, notează Medicalxpress.

Estimarea riscului de cancer

Metodele genetice utilizate pentru a testa leziunile pielii în noul studiu ar putea fi dezvoltate pentru a estima riscul inițial al melanomului pentru indivizii din populația generală și pentru a face recomandări cu privire la frecvența cu care cineva ar trebui examinat pentru cancer de către un dermatolog, potrivit autorului principal dr. Hunter Shain, profesor asistent cadrul Departamentului de Dermatologie al UCSF.

„Se pare că o multitudine de celule individuale în așa-numita piele normală sunt pline de mutații asociate cu melanomul, care sunt rezultatul expunerii la soare”, explică dr. Shain. „Melanomul este un punct final, cel mai adesea observat numai după decenii de daune mutaționale, dar unele persoane prezintă un risc mai mare decât altele. Cu tehnicile pe care le-am dezvoltat, cei care au cele mai multe mutații acumulate pot fi monitorizați mai atent și pot alege să protejeze mai bine de la expunerea la soare”, adaugă acesta.

Melanomul apare într-un tip de celule a pielii numite melanocite, care produc melanina, care ajută la protejarea celulelor pielii, inclusiv a keratinocitelor mult mai abundente, de deteriorarea soarelui. Dar melanocitele prezintă cel mai mare risc atunci când deteriorarea ADN-ului le determină să se multiplice în moduri anormale.

Analizarea ADN-ului surprinde efectul razelor UV asupra celulelor din piele

Cercetătorii au secvențiat ADN-ul melanocitelor din mostre de piele, câte o celulă la un moment dat, pentru a identifica mutațiile. Accentul acestui studiu a fost pus pe o serie de mutații care sunt considerați principalii factori care determină apariția și creșterea melanomului. Mostrele analizate au fost oferite către șase persoane, doi supraviețuitori ai unor forme de melanom și de patru persoane decedate care nu au fost niciodată afectate de melanom. Cercetătorii au analizat ADN-ul dintr-un total de 133 de melanocite din spate, cap, picioare, umăr, fese și picioare.

Cercetătorii au descoperit că melanocitele prelevate din pielea normală de lângă melanom la foștii pacienți cu cancer au avut mult mai multe mutații, inclusiv mutații asociate melanomului, în comparație cu pielea din aceleași locuri la persoanele care nu au avut niciodată melanom.

„Melanoamele chiar pot apărea de nicăieri”, a spus Shain. „Am descoperit în acest studiu că pielea normală conține numeroase melanocite care prezintă deja unele dintre mutațiile asociate cancerului. În esență, am găsit precursorii celor 70% din melanoame care nu apar din alunițele preexistente”, concluzionează cercetătorul.

Studiul a fost publicat în Nature.