Home » Știință » Leziuni pulmonare „ciudate și neașteptate”, descoperite în urma autopsiilor pacienților decedați de COVID-19

Publicat: 06.11.2020

Autopsiile efectuate persoanelor care au murit din cauza infecției COVID-19 au scos la iveală leziuni pulmonare „ciudate și neașteptate” cauzate de coronavirusul SARS-CoV-2.

Cercetarea ar putea explica de ce persoanele care se recuperează după COVID-19 suferă încă de simptome persistente pentru mult timp după ce s-au îmbolnăvit, fenomenul fiind denumit „Covid lung”.

Cercetătorii de la Colegiul Regal din Londra, Universitatea din Trieste și Centrul Internațional pentru Inginerie genetică și Biologie din Italia au analizat organele a 41 de pacienți care au murit de COVID-19 la Spitalul Universitar din Trieste, între februarie și aprilie 2020.

Au descoperit că aproape 90% dintre pacienți prezentau caracteristici neobișnuite în plămâni care erau diferite de cele care se pot vedea de obicei în urma unei morți directe de pneumonie. În primul rând, vasele de sânge din plămâni erau pline de cheaguri de sânge.

Un studiu lansat recent a dezvăluit, de asemenea, de ce cheagurile de sânge sunt o caracteristică comună a COVID-19, sugerând că boala declanșează eliberarea de anticorpi autoimuni care cauzează coagularea sângelui.

Celule anormal de mari în plămâni

În al doilea rând, cercetătorii au observat că multe dintre celulele pulmonare erau anormal de mari și aveau multe nuclee. Ei afirmă că este rezultatul fuziunii dintre diferite celule în celule mai mari.

În cele din urmă, autopsiile au dezvăluit că materialul genetic (ARN) al virusului ar putea să se ascundă sub stratul unicelular care acoperă vasele de sânge și celulele epiteliale de suprafață din plămâni. Când vine vorba de înțelegerea complicațiilor pe termen lung ale COVID-19, aceasta ar putea fi o piesă importantă a puzzle-ului, afirmă cercetătorii.

„Constatările indică faptul că COVID-19 nu este pur și simplu o boală cauzată de moartea celulelor infectate cu virus, ci este probabil consecința persistenței acestor celule anormale pentru perioade lungi de timp în interiorul plămânilor”, a afirmat Mauro Giacca, profesor la Colegiul Regal din Londra și co-autor al studiului, potrivit IFL Science.

Oamenii de știință și cadrele medicale încă se luptă să înțeleagă „Covidul lung”, dar tot mai multe dovezi sugerează cum și de ce unele persoane continuă să sufere de o gamă largă de efecte secundare ale COVID-19 chiar și la săptămâni sau luni de la faza inițială a bolii, inclusiv oboseală, lipsa concentrării, pierderea mirosului și gustului, așa-numita „ceață cerebrală” și dificultăți de respirație.

Cercetatorii care au făcut studiul au precizat că sunt în căutarea unui posibil medicament care ar putea bloca proteina spike virală care provoacă fuziunea celulelor și care ar putea opri formarea de celule mari neobișnuit de aglomerate. De asemenea, investighează dacă aceste celule anormale afectează sau nu coagularea sângelui și inflamația.

Studiul a fost publicat în jurnalul eBioMedicine al Lancet.

Imunitatea celulelor T împotriva COVID-19, prezentă la adulți la șase luni de la infecția inițială