Home » Stiinta » Care este problema cu anunțul NASA despre prezența apei pe Lună, în regiunile luminate de Soare

Autor: Ioana Matei 10.29.2020
Apa confirmată în craterul Clavius de pe Lună. Sursa foto: Nature

Apa există cu adevărat pe Lună, a anunțat NASA. Totodată, apa nu este depozitată doar în craterele umbrite, ci și în solul din regiunile luminate de Soare, de pe suprafața satelitului nostru natural. Acest lucru înseamnă că viitori astronauți care vor ajunge pe Lună ar putea avea un stoc constant de apă potabilă, dar și combustibil de rachete dacă vor descompune H2O în hidrogen și oxigen.

Totuși, vestea proastă este că nu avem nici cea mai vagă idee cum să extragem această apa prețioasă.

„Este același lucru pe care îl bem pe Pământ. Însă, cantitatea este extrem de scăzută. Va trebui să procesăm câteva mii de kilograme de regolit lunar pentru a obține 1 kilogram de apă”, a explicat Shuai Li, om de știință de la Universitatea din Hawaii și unul dintre autorii noului studiu.

Cum a ajuns apa pe Lună

Cu alte cuvinte, va trebui să cernem un metru cub de sol lunar pentru a extrage echivalentul a unei sticle mici de apă.

Aceasta este o realitate pe care NASA a recunoscut-o rapid în conferința de presă, în care a confirmat prezența apei pe Lună.

Cercetătorii sugerează că mare parte din această apă a ajuns pe suprafața Lunii printr-o combinație de micrometeoriți, vânturi solare și raze cosmice. Asta înseamnă că apa ar putea fi blocată în sticlă, ceea ce ar fi o adevărată problemă pentru astronauții însetați.

„Să fie clar, nu există băltoace”

De asemenea, ar putea fi și o resursă limitată, în ciuda faptului că sute de mii de km2 de pe suprafața Lunii sunt presărați cu zeci de miliarde de mici „capcane cu apă”, după cum arată unul dintre studiile despre descoperire.

„Să fie clar, nu există băltoace, ci molecule de apă care sunt atât de răspândite încă nu formează gheață sau apă lichidă”, a declarat Casey Honniball, cercetător la Centrul Spațial Goddard al NASA.

Totuși, după cum au detaliat oamenii de știință în unul dintre studiile publicate în jurnalul Nature, măcar este cu adevărat apă, și nu hidroxil, care este, de fapt, „ingredientul activ din soluțiile de curățat canale de scurgere”, a mai adăugat Honniball.

Când vom primi răspunsuri la aceste întrebări despre apa lunară

Din fericire, vom primi răspunsuri destul de curând. NASA deja plănuiește să trimită un mic satelit pe Lună, Trailblazer, o misiune coordonată de Caltech, pentru a cuantifica și studia apa de pe suprafața sa, potrivit Futurism.

Agenția spațială mai are de gând și să trimită un rover numit called Volatiles Investigating Polar Exploration Rover (VIPER) pe Lună spre sfârșitul anului 2023, cu mai puțin de un an înainte ca NASA să trimită primii astronauți din programul istoric Artemis pe suprafața lunară.

Luna a protejat atmosfera Pământului primordial