Home » Știință » Cele mai spectaculoase imagini din spațiu ale anului 2020

Cele mai spectaculoase imagini din spațiu ale anului 2020

Publicat: 30.12.2020
Cele mai spectaculoase imagini din spațiu ale anului 2020
Furtunile de pe planeta Jupiter. Sursa foto: NASA

Cel mai probabil, anul 2020 nu a decurs așa cum ne-am fi dorit, însă asta nu înseamnă că nu am avut parte de descoperiri științifice spectaculoase.

Cercetătorii au dezvăluit anul acesta o varietate de imagini uimitoare cu spațiul, Soarele și Calea Lactee.

Cele mai detaliate hărți ale cerului

Anul 2020 a fost benefic pentru descoperirile științifice formidabile. Observatorul Gaia al Agenției Spațiale Europene (ESA) a publicat cea mai detaliată hartă a Căii Lactee, dezvăluind locul în care se află aproape 1,8 miliarde de stele cu o precizie fără precedent.

De asemenea, instrumentul eROSITA de la Institutul Max Planck Institute pentru Fizica Extraterestră a dezvăluit cele mai adânci imagini cu raze X asupra Universului, observând peste 1 milion de obiecte și dublând numărul de surse de raze X cunoscute de omenire.

Cele mai apropiate imagini făcute vreodată cu Soarele

În luna ianuarie au fost produse fotografiile de cea mai înaltă rezoluție cu suprafața Soarelui, mulțumită telescopului solar Daniel K Inouye. Fiecare structură similară unei celule este de mărimea statului american Texas.

Cercetările incredibile au fost urmate de imaginile cu cea mai înaltă rezoluție a coroanei solare, imaginile fiind surprinse la doar 77 milioane de kilometric depărtare de Soare, fiind cele mai apropiate de până acum.

Unele fotografii legendare au fost actualizate

Pentru a celebra a 30-a aniversare a telescopului Hubble, NASA a publicat o nouă imagine infraroșie a uneia dintre cele mai emblematice fotografii, „Stâlpii Creației” din nebuloasa Vulturului. Totodată, prin infraroșu a fost actualizată o imagine cu nebuloasa Carina surprinsă de telescopul Gemini de Sud, cea mai detaliată imagine produsă de un telescop de la sol.

Planetele în detaliu

Mulțumită misiunilor aflate în desfășurare, omenirea a primit câteva fotografii extrem de detaliate cu obiectele spațiale. Cu siguranță, imaginile surprinse de misiunea Juno cu furtunile de pe planeta Jupiter în luna februarie nu pot fi depășite de multe alte descoperiri. De asemenea, omenirea a putut vedea Marte mai detaliată ca oricând, de la dune mișcătoare la propriul „Mare Canion” al Planetei Roșii, potrivit IFL Science.

Panorame din alte lumi

Dacă ți-ai dorit vreodată să explorezi Marte, poți încerca asta chiar acum cu ajutorul panoramei de 1,8 miliarde de pixeli produsă de Curiosity. Panorama este interactivă, așa că te poți mișca în peisajul marțian ca și cum ai fi chiar acolo alături de rover.

Însă, nu doar Marte poate fi vizitată mai ușor. OSIRIS-REx a desfășurat o aterizare istorică pe asteroidul Bennu pentru a colecta mostre pe care să le aducă înapoi pe Terra. Pentru a face asta, suprafața asteroidului a trebuit să fie studiată în detaliu, iar mulțumită cercetătorilor de la NASA, te poți delicta acum în 3D de suprafața asteroidului.

Dacă prefer să vizitezi Luna, misiunea chineză Chang’e 5 care a returnat recent mostre lunare pe Pământ s-a oprit și a surprins o panoramă care te face să apreciezi liniștea fermecătoare a satelitului nostru natural.

Cometele s-au dat în spectacol

A fost un an tulbure, cel puțin pentru comete. După ce speranțele pentru cometa C/2019 Y4 (ATLAS) s-au năruit după descompunerea sa în luna aprilie, cometa C/2020 F8 (SWAN) ne-a luat prin surprindere în luna mai și i-a făcut pe mulți fotografi să-și vadă visul cu ochii.

Însă, Atlas nu s-a retras în tăcere, cometa dezintegrându-se în cel puțin 30 de bucăți, fiecare de mărimea unei case, iar Hubble a surprins spectacolul la rezoluție înaltă.

Ce s-a întâmplat pe Pământ

Anul 2020 a fost unul distractiv pentru Terra. În august, o fotografie superbă de pe Stația Spațială Internațională (ISS) a surprins două fenomene atmosferice spectaculoase, o auroră și lumina cerului nocturn. Însă, în luna iulie cometa Neowise și-a făcut apariția și a făcut deliciul fotografilor de pe Pământ.

Portrete nou-nouțe cu planete

Hubble a surprins un portret nou-nouț cu Saturn, probabil cea mai frumoasă planetă din sistemul nostru solar, în toiul verii. Fotografia arată chiar și două dintre lunile sale, Enceladus și Mimas, ca două puncte luminoase ce orbitează gigantul gazos.

Totodată, Jupiter a primit un nou portret, alături de luna sa înghețată Europa. Hubble a surprins norii mișcători și furtunile uriașe din atmosfera planetei. Mai mult, misiunea Chang’e 4 a Chinei ne-a oferit un portret ceva mai cunoscut cu Pământul și Luna împreună pe cer, prin intermediul satelitului Queqiao.

Simulare uimitoare de la Agenția Spațială Europeană: Cum va arăta Calea Lactee peste 400.000 de ani

Cea mai mare hartă 3D de a Universului, dezvăluită de astrofizicieni după 20 de ani de muncă

Au fost publicate cele mai apropiate imagini făcute vreodată cu Soarele

Ce au căutat cel mai mult românii pe Google în 2020

Au trecut 60 de ani de când Marilyn Monroe i-a cântat „Happy birthday mr. President” lui Kennedy – VIDEO
O filmare cu un OZN metalic hipersonic, dezvăluită de oficiali din Pentagon
Cum luptă Coreea de Nord împotriva COVID-19? Țara nu are deocamdată vaccinuri
Vremea în următoarea perioadă. Temperaturi de vară, precipitații puține
Normalitatea, greu de atins în Shanghai, în ciuda statutului „zero COVID”
Stilul de viață al copiilor a devenit mai sedentar decât înaintea pandemiei
Comoara din arhivă. Telescopul Spațial Hubble a dezvăluit peste 1.000 de noi asteroizi
Un dinte de copil, vechi de mii de ani, ar putea rezolva cel mai mare mister al evoluției umane
Marius Tucă Show începe joi de la ora 20.00, live pe gandul.ro
Planurile omenirii pentru exploatarea minieră în spațiu. Ce provocări uriașe trebuie să înfruntăm?
Cum demascăm un mincinos, potrivit științei?