Home » Stiinta » NASA a aterizat cu succes pe asteroidul Bennu, aflat la 320 de milioane de kilometri depărtare de Pământ

Ioana Matei 10.21.2020
Sursa foto: Captură Transmisiune Live NASA

NASA a aterizat cu succes o navă spațială pe asteroidul Bennu și dacă totul a decurs conform planului, sonda OSIRIS-Rex a extras o mostră de praf și rocă de pe suprafață.

De la peste 320 de milioane de kilometri depărtare, NASA și Lockheed Martin au trimis instrucțiuni sondei pentru a ateriza pe suprafața rocii spațiale numite Bennu.

Într-un interval de doar 10 secunde, sonda a colectat mostre de pe suprafața asteroidului și urmează să trimită aceste bucăți din Bennu înapoi pe Pământ.

„A fost divin. Nu pot să cred că am reușit”

OSIRIS-Rex, așa cum este cunoscută nava spațială (prescurtarea pentru Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security-Regolith Explorer), a completat această operațiune „touch-and-go” marți seara.

Sonda spațială a trimis confirmarea că a aterizat pe suprafața lui Bennu, iar atunci când semnalul a ajuns înapoi pe Pământ, după 18 minute, camera de control de la NASA a erupt în aplauze și țipete de bucurie.

„A fost divin. Nu pot să cred că am reușit. Nava spațială a făcut tot ce trebuia”, a spus Dante Lauretta, principalul investigator al misiunii, în timpul transmisiei live a operațiunii.

Cercetări cruciale pentru următorii 100 de ani

Va fi nevoie de câteva zile pentru a determina dacă sonda spațială a extras destulă rocă. Scopul era să obțină o mostră de cel puțin 60 de grame de regolit.

OSIRIS-Rex orbitează asteroidul Bennu încă din decembrie 2018, scanând obiectul și colectând cât de mult date cu putință. Sonda spațială va pleca în martie 2021 cu mostrele și va ajunge pe Terra la data de 24 septembrie 2023.

Cercetările obținute cu ajutorul acestei misiuni ar putea fi cruciale în următorii 100 de ani, având în vedere că traiectoria lui Bennu arată că asteroidul riscă să intre în coliziune cu Pământul.

„Bennu este unul dintre cei mai periculoși asteroizi. Nu trebuie să neglijăm faptul că ar putea lovi Pământul cândva în secolul XXII”, a declarat Lauretta.

Viitoarele generații ar putea fi nevoite să dezvolte o misiune de atenuare a impactului

„O parte din investigația noastră științifică o reprezintă înțelegerea traiectoriei sale orbitale, urmărind probabilitatea unui impact și documentând proprietățile fizice și chimice astfel încât viitoarele generații să poată dezvolta o misiune de atenuare a impactului dacă va fi necesar”, a mai adăugat Lauretta.

Imediat ce nava spațială ajunge din nou în orbita lui Bennu, controlorii de la NASA vor avea nevoie de câteva zile pentru a analiza mostra de regolit proaspăt recoltată. Dacă există rocă și praf suficient, liderii misiunii vor ordona navei spațiale să depoziteze mostra până când o va putea aduce înapoi pe Terra, potrivit Science Alert.

Însă, dacă OSIRIS-Rex a colectat mai puțin de 60 de grame de regolit, sonda va trebuie să încerce din nou în ianuarie într-o regiune diferită a asteroidului.

Misiune importantă azi la NASA: se colectează mostre de pe asteroidul Bennu