Home » Stiinta » Un pui de somn după-amiaza te face mai agil mintal

Un pui de somn după-amiaza te face mai agil mintal

01.27.2021
Un pui de somn după-amiaza te face mai agil mintal
Credit foto: Unsplash

Somnul de după-amiază a fost relaționat cu o mai bună agilitate mintală. Potrivit unui nou studiu, s-a observat îmbunătățirea capacității de a conștientiza locația, fluența verbală și memoria de lucru la participanții care „au tras” un pui de somn față de cei care nu au făcut-o.

Cercetarea în urma căreia s-a ajuns la aceste concluzii a fost realizată pe 2.214 persoane din China, cu vârste de la 60 de ani în sus. Toți au fost întrebați care sunt obiceiurile lor de somn și apoi au fost supuși la o serie de de teste prin care li s-au măsurat diferite tipuri de abilități cognitive, de la rezolvarea anumite probleme până la capacitatea și durata de concentrare.

Dintre cei care au participat la studiu, 1.534 de persoane au raportat că adormeau după-amiaza cel puțin ocazional, în timp ce 680 au afirmat că nu aveau acest obicei.

În timp ce lungimea și frecvența scurtelor epiosoade de somn ziua a variat în rândul voluntarilor chestionați, analiza a constatat scoruri de performanță cognitivă „semnificativ mai mari” la persoanele care au susținut că obișnuiau să se odihnească în mod regulat la amiază.

„Câteva studii au arătat că somnul de după-amiază promovează funcția cognitivă la vârstnici. Pe de altă parte, alte studii au indicat rezultate opuse”, au scris cercetătorii în lucrarea publiactă în revista General Psychiatry.

O performanță cognitivă mai mare la vârstnici care dormeau la amiază

„Acest studiu a evidențiat o performanță cognitivă mai mare la vârstnici care dormeau după prânz, susținând studiile observaționale anterioare”, au mai spus ei.

Faptul că unele studii susțin ideea că ațipitul pe timpul zilei este relaționat cu o mai bună funcționare a creierului, în timp ce alte studii nu o fac este precum un puzzle pentru oamenii de știință și pentru cei care se întreabă dacă somnul de amiază ar trebui să se transforme într-un obicei.

Cercetătorii care au făcut ultimul studiu sugerează că indiferent dacă somnul este intenționat sau nu, precum și durata lui, nu ar putea juca un rol, cel puțin în acest caz în care acești factori nu au fost măsurați, deși puiul de somn este definit ca având o durată mai mică de două ore și mai mare de cinci minute.

Chiar și cu limitările studiului, care nu a fost suficient pentru a arăta cauza și efectul, doar o asociere, cercetătorii afirmă că este un indiciu util despre modul în care puiul de somn ar putea acționa ca un fel de mediator între sănătatea precară și răspunsurile inflamatorii ale corpului.

Somnul de după-amiază influențează sistemul imunitar

Studiile anterioare au analizat în detaliu legăturile dintre somn și sistemul imunitar și au existat sugestii că somnul de amiază poate avea un efect.

Este important să ne amintim că sănătatea și starea de bine depășesc cu mult funcția cognitivă, așa că sunt multe de luat în considerare atunci când vine vorba de a afla dacă puiul de somn este de fapt bun.

„Când apare o boală sau leziuni celulare, puiul de somn poate ajuta la reglarea răspunsului inflamator”, au afirmat cercetătorii citați de Science Alert.

Trigliceride mai mari la persoanele care dormeau la amiază

Acest studiu a analizat, de asemenea, nivelul trigliceridelor, un tip de grăsime din sângele participanților.

Rezultatele au constatat că aceia care dormeau regulat la amiază înregistrau niveluri mai ridicate ale acestor lipide decât ceilalți, probabil pentru că cei cu un stil de viață mai sedentar sunt mai susceptibili să doarmă mai mult. Acesta este un alt domeniu pe care cercetările viitoare s-ar putea concentra, a sugerat echipa din spatele studiului.

Deși somnul de după-amiază devine, în general, o obișnuință pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, oamenii de știință nu sunt încă siguri dacă poate ajuta la prevenirea demenței și a altor tipuri de declin cognitiv sau dacă este în realitate un simptom al acestuia.

În prezent, consensul pare să fie că, în general, un pui de somn este de obicei benefic și nu există nicio îndoială că să dormim suficient și să ne odihnim este esențial pentru a ne menține corpul sănătos și a avea o stare generală bună.

Vă recomandăm să citiți și:

Lipsa somnului interferează cu capacitatea noastră de a uita amintirile traumatizante

Somnul este cel mai bun analgezic. Ce se întâmplă în creier când nu ne odihnim suficient

Modul în care timpul petrecut în faţa ecranului îţi distruge calitatea somnului

Efectele unui somn odihnitor se pot simţi, chiar dacă durata acestuia este redusă

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica este redactor-şef Descopera.ro. Are o experienţă în presă de peste 15 ani. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, în special pe domeniul social. Pasiunea ... citește mai mult
Cele mai noi articole
Iranul este dispus să relanseze Acordul nuclear cu marile puteri. Reacția de la Washington
Iranul este dispus să relanseze Acordul nuclear cu marile puteri. Reacția de la Washington
Un medic avertizează: Regretele vin prea târziu. Cu unii viteji din stradă ne revedem în spital
Un medic avertizează: Regretele vin prea târziu. Cu unii viteji din stradă ne revedem în spital
Guvernul indian somează Starlink să nu mai vândă internet prin satelit fără licență
Guvernul indian somează Starlink să nu mai vândă internet prin satelit fără licență
Nicolae Grigorescu, pictorul care nu și-a uitat niciodată originile
Nicolae Grigorescu, pictorul care nu și-a uitat niciodată originile
Cea mai rapidă accelerare produsă de corpul uman, descoperită de oamenii de știință
Cea mai rapidă accelerare produsă de corpul uman, descoperită de oamenii de știință
Dieta urșilor polari, sub semnul întrebării după imagini fără precedent cu un urs polar care vânează un ren
Dieta urșilor polari, sub semnul întrebării după imagini fără precedent cu un urs polar care vânează un ren
GÂNDUL LIVE. Bogdan Bucur, istoric și profesor universitar la SNSPA, invitatul ediției speciale de miercuri, 1 decembrie, de la ora 10:30
GÂNDUL LIVE. Bogdan Bucur, istoric și profesor universitar la SNSPA, invitatul ediției speciale de miercuri, 1 decembrie, ...
Biden propune interzicerea pe 20 de ani a noilor foraje petroliere în apropierea unui areal al nativilor americani din New Mexico
Biden propune interzicerea pe 20 de ani a noilor foraje petroliere în apropierea unui areal al nativilor americani din New ...
Cercetătorii vor să terraformeze planeta Marte cu ajutorul unui câmp magnetic artificial
Cercetătorii vor să terraformeze planeta Marte cu ajutorul unui câmp magnetic artificial
Booster-ul anti-COVID ar fi mai bun decât imunitatea naturală
Booster-ul anti-COVID ar fi mai bun decât imunitatea naturală
Cum vor arăta amenințările cibernetice în 2022 – accentul este pus pe criptomonede
Cum vor arăta amenințările cibernetice în 2022 – accentul este pus pe criptomonede
China oferă un miliard de doze de vaccin anti-COVID țărilor din Africa
China oferă un miliard de doze de vaccin anti-COVID țărilor din Africa
Tudor Arghezi, unul dintre cei mai importanți scriitori ai României
Tudor Arghezi, unul dintre cei mai importanți scriitori ai României
Premieră pentru aviație. O aeronavă Airbus A340 a aterizat în Antarctica pentru prima oară
Premieră pentru aviație. O aeronavă Airbus A340 a aterizat în Antarctica pentru prima oară
„Să facem loc făuritorului României Mari”
„Să facem loc făuritorului României Mari”
Mai mulți producători își testează deja vaccinurile COVID-19 împotriva variantei Omicron
Mai mulți producători își testează deja vaccinurile COVID-19 împotriva variantei Omicron
Care sunt simptomele noii variante Omicron
Care sunt simptomele noii variante Omicron
Ziua în care saşii din Transilvania au devenit privilegiaţi pentru următorii 650 de ani
Ziua în care saşii din Transilvania au devenit privilegiaţi pentru următorii 650 de ani