Home » Știință » Cercetătorii au descoperit că un singur circuit de neuroni afectează stresul, somnul și sistemul imunitar

Publicat: 21.09.2020

Mulți dintre noi au parte de tipul de stres care duce la nopți nedormite. Cu ajutorul unor noi cercetări efectuate pe șoareci, oamenii de știință au identificat circuitul din creier implicat în astfel de experiențe.

Mai mult, această parte a creierului pare să fie legată de slăbirea sistemului imunitar pe fond de stres.

Imunitatea, stresul și somnul ar putea fi strâns legate prin același circuit de neuroni, au spus cercetătorii, deși până acum legătura a fost descoperită doar în cazul șoarecilor. Dacă această legătura este prezentă și la oameni, tratamente speciale ar putea fi dezvoltate.

Hormonul de stres, responsabil pentru perturbarea somnului și a sistemului imunitar

„Acest tip de insomnie cauzată de stres este bine-cunoscută pentru oricine care a încercat să doarmă cu un termen limită sau un eveniment important programat a doua zi. În lumea testelor clinice, e bine știut de multă vreme faptul că pacienții care suferă de stres cronic reacționează mai rău la o varietate de tratamente și la boli diferite”, a explicat Jeremy Borniger, neurolog de la Cold Spring Harbor Laboratory (CSHL), New York.

Hormonul de stres numit cortizol ar fi responsabil pentru perturbarea somnului și a sistemului imunitar al corpului. Prima descoperire din aceste noi cercetări a fost o legătură între un grup de neuroni sensibili la stres care eliberează cortizol și un grup de neuroni asociați cu insomnia.

Atunci când legătura a fost blocată de oamenii de știință, șoarecii au putut dormi liniștiți chiar și după un eveniment stresant. De asemenea, stimularea neuronilor sensibili la stres a fost suficientă pentru a trezi animalele.

„Un întrerupător destul de sensibil”

„Se pare că este un întrerupător destul de sensibil, chiar și cea mai mică stimulare a circuitului fiind capabilă să ducă la insomnie”, a mai spus Borniger, potrivit Science Alert.

Apoi, oamenii de știință au reușit să stabilească faptul că stimularea acestei regiuni a creierului producea și o reacție biologică care semăna foarte mult cu răspunsul imunitar standard la stres.

Deranjarea acestui circuit a afectat modul în care cortizol era eliberat din creier, astfel ducând la schimbări în nivelurile de celule imunitare și o perturbare a semnalelor dintre acestea. Se pare că același grup de neuroni asociați cu stresul declanșează consecințele pentru somn și imunitate.

Cercetătorii au descoperit „centrul stresului” din creierul uman