Home » Știință » Oamenii dețin instrumentele genetice necesare pentru producerea veninului

Oamenii dețin instrumentele genetice necesare pentru producerea veninului

Publicat: 05.05.2021

Ar putea evolua vreodată oamenii venin? Este extrem de improbabil ca oamenii să se alăture prea curând șerpilor cu clopoței, ornitorincilor sau altor animale veninoase.

Însă, noi cercetări dezvăluie că oamenii dețin instrumentele genetice necesare pentru a produce venin. De fapt, toate reptilele și mamiferele pot face acest lucru.

Această colecție de gene flexibile, în special asociate cu glandele salivare în cazul oamenilor, explică modul în care veninul a evoluat independent de strămoșii non-veninoși de mai bine de 100 de ori în regnul animal.

„În esență, noi avem toate cărămizile necesare. Acum, totul depinde de evoluție”, a explicat Agneesh Barua, unul dintre autorii noului studiu și student la doctorat în cadrul Institutului de Știință și Tehnologie Okinawa din Japonia.

Veninul, exemplul suprem al flexibilității naturii

Veninul oral este comun în regnul animal, fiind prezent în creaturi diverse precum păianjeni, șerpi și loriși, singura specie veninoasă cunoscută în rândul primatelor. Biologii știu că glandele veninului oral sunt glande salivare modificate, însă noile cercetări dezvăluie mecanismele moleculare din spatele schimbărilor.

Veninul este exemplul suprem al flexibilității naturii. Multe dintre toxinele veninului sunt comune în rândul mai multor animale. Spre exemplu, unele componente ale veninului de miriapode sunt găsite și în veninul șerpilor.

Pentru noul studiu, oamenii de știință au început cu genomul șarpelui Taiwan habu (Trimeresurus mucrosquamatus), un șarpe cu clopoței foarte bine studiat în mare parte pentru că este o specie invazivă în Okinawa.

Animalele veninoase trebuie să producă o cantitate uriașă de toxine

„Știm deja funcțiile tuturor genelor prezente în acest animal, așa că am putut vedea ce gene sunt asociate cu veninul”, a explicat Barua, potrivit Science Alert.

Echipa a descoperit o „constelație” de gene comune în multe țesuturi ale amniotelor. Multe dintre aceste gene sunt implicate în plierea proteinelor, ceea ce are sens având în vedere că animalele veninoase trebuie să producă o cantitate uriașă de toxine care la rândul lor sunt alcătuite din proteine.

Oamenii produc deja o proteină cheie a veninului

Nu este surprinzător faptul că aceleași gene pot fi găsite în abundența glandelor salivare umane, care produc o cantitate semnificativă de proteine prezente în saliva. Fundația genetică este ceea ce permite o varietate largă de veninuri evoluate independent în regnul animal. Cu alte cuvinte, fiecare mamifer sau reptilă are instrumentele genetice necesare unui sistem de venin oral. Oamenii și șoarecii produc deja o proteină cheie în multe sisteme de venin.

Cercetările recente nu oferă prea multe speranțe pentru noi superputeri umane în viitor, însă înțelegerea mecanismelor genetice din spatele veninului ar putea fi crucială pentru medicină.

Omizi veninoase ciudate care arată ca niște „peruci mergătoare” au invadat un stat american