Home » Natură » Cercetătorii au aflat de ce veninul păianjenului mascul cu pânză-pâlnie este mult mai puternic decât cel al femelelor

Sursa foto: Wikimedia
Publicat: 27.09.2020

O echipă de cercetători de la Universitatea din Queensland a dezvăluit de ce păianjenul mascul cu pânză-pâlnie dezvoltă un venin mult mai letal decât femelele.

Echipa a analizat timp de 20 ani substanțele chimice din veninul care face ca păianjenul cu pânză-pâlnie (Hadronyche modesta) să fie unul dintre cei mai periculoși din lume.

„Păianjenul cu pânză-pâlnie din Australia este notoriu pentru câte victime umane face cu ajutorul acestor toxine care au efecte neurotoxice fatale”, a explicat dr. Bryan Fry, de la Universitatea din Queensland.

Masculii par să aibă un venin mai puternic decât femelele

„Oamenii de știință au fost mereu nedumeriți privind motivul pentru care aceste toxine sunt atât de letale pentru oameni, având în vedere faptul că oamenii și alte primate nu au făcut parte din evoluția păianjenului. Nu am putut înțelege de ce majoritatea deceselor umane erau cauzate de masculii din această specie, care par să aibă un venin mai puternic decât femelele”, a mai adăugat dr. Fry.

Folosind o analiză moleculară a veninului, dr. Fry și echipa sa au decis să arunce o privire mai atentă. Deși au fost descrise în trecut 35 de specii de păianjen cu pânză-pâlnie, doar opt substanțe toxice de la cinci specii au fost analizate.

Selecția naturală a transformat veninul păianjenului cu pânză-pâlnie

„Analiza moleculară a dezvăluit și a demonstrat o poveste incredibilă a evoluției, care până acum a fost doar teoretizată. Aceste toxine au evoluat să ucidă insecte precum gândici sau muște. Însă, atunci când masculii din această specie ating maturitatea sexuală, aceștia pleacă în căutare de femele. Asta poate fi o adevărată aventură, iar acești masculi au întâmpinat mulți prădători vertebrați. Datele arată că selecția naturală a pus presiunea necesară și a transformat veninul specific insectelor într-unul special conceput pentru vertebrate”, a explicat dr. Fry.

„Așadar, din nefericire pentru noi, suntem o specie de vertebrate”, a adăugat cercetătorul, potrivit Science Alert.

„Sperăm ca aceste cercetări să ne permită să înțelegem mai bine cum anume afectează oamenii veninul acestei specii. Din punct de vedere medical, asta ar putea fi esențial pentru dezvoltarea de tratamente pentru victim. Sunt extrem de periculoși, însă păianjenii cu pânză-pâlnie oferă numeroase oportunități”, a mai notat dr. Fry.

10 lucruri inedite, pe care nu le-ai auzit niciodată, despre păianjeni