Home » Știință » O moleculă din veninul albinelor poate distruge celulele cancerului de sân

O moleculă din veninul albinelor poate distruge celulele cancerului de sân

Credit foto: Pixabay
Publicat: 05.09.2020

Chiar dacă multora le este frică albine, din cauza înțepăturilor lor dureroase, aceste insecte nu sunt vitale doar pentru bunul mers al florei și faunei de pe Pământ, ci și al oamenilor, inclusiv atunci când vine vorba de sănătate.

O cercetare efectuată în laborator arată că o moleculă găsită în veninul albinelor poate suprima creșterea celulelor canceroase agresive.

Studiul s-a concentrat pe anumite subtipuri de cancer de sân, inclusiv cancerul de sân triplu negativ, o afecțiune extrem de agresivă cu opțiuni de tratament limitate.

Cancerul de sân triplu negativ reprezintă până la 15% dintre toate cazurile de cancer mamar. În multe cazuri, celulele sale produc mai mult dintr-o moleculă numită EGFR decât se observă în celulele normale. Încercările anterioare de a dezvolta tratamente care vizează în mod specific această moleculă nu au dat rezultate, deoarece afectau și celulele sănătoase.

Veninul din albine (Apis mellifera) și-a arătat potențialul și în alte terapii medicale, cum ar fi tratarea eczemelor, și este deja știut că are și proprietăți antitumorale, inclusiv în cazul melanomului. Cum funcționează veninul împotriva tumorilor, la nivel molecular, nu este însă pe deplin înțeles. Noua cercetare este un pas uriaș în obținerea răspunsului.

Melitina, molecula dureroasă din veninul albinelor care are proprietăți miraculoase

Albinele folosesc melitina, o moleculă care alcătuiește jumătate din veninul lor și face ca înțepăturile acestor insecte să fie dureroase, pentru a lupta împotriva propriilor agenți patogeni. Insectele produc această peptidă nu doar în venin, ci și în alte țesuturi, ca răspuns la infecții.

Oameni de știință de la Institutul de Cercetări Medicale Harry Perkins (Australia) au utilizat venin de la albine din Irlanda, Anglia și Australia și de la bondari (Bombus terrestris) din Anglia împotrva unor celule canceroase cultivate în laborator.

Astfel au descoperit că veninul de bondar, care nu conține melitină, dar are alt potențial, a avut un efect redus asupra celulelor cancerului de sân. Veninul de albine a făcut însă diferența.

„Veninul a fost extrem de puternic. Am descoperit că melitina poate distruge complet membranele celulelor canceroase în 60 de minute”, a afirmat Ciara Duffy, din cadrul Institutului de Cercetări Medicale Harry Perkins, notează Science Alert.

Reprezentarea meltinei / Credit foto: Shutterstock

Când melitina a fost blocată cu un anticorp, celulele canceroase expuse la venin de albine au supraviețuit. Astfel, cercetătorii s-au convins că melitina a fost într-adevăr componenta din venin responsabilă de succesul din testele anterioare.

Melitina din veninul albinelor nu a afectat celulele normale

Un lucru și mai bun a fost că melitina a avut un impact redus asupra celulelor normale, vizând în mod specific celulele care au produs o mulțime de EGFR și HER2 (o altă moleculă produsă excesiv de unele tipuri de cancer de sân); ba chiar a încurcat capacitatea celulelor canceroase de a se înmulți.

„Acest studiu demonstrează modul în care melitina interacționează cu căile de semnalizare din interiorul celulelor cancerului de sân pentru a reduce înmulțirea celulelor”, a declarat Peter Klinken, om de știință din cadrul Universității Australia de Vest, care nu a fost implicat în acest studiu.

Mai departe, echipa a produs o versiune sintetică a melitinei pentru a vedea cum ar funcționa în comparație cu molecula reală.

„Am constatat că produsul sintetic reflectă majoritatea efectelor anticancerigene ale veninului albinelor”, a spus Ciara Duffy, din cadrul Institutului de Cercetări Medicale Harry Perkins.

Ar putea fi folosită în combinație cu medicamente utilizate în chimioterapie

Ulterior, echipa condusă de ea a testat pe șoareci acțiunea melitinei în asociere cu medicamente utilizate în chimioterapie. Tratamentul experimental a redus nivelurile unei molecule pe care celulele canceroase o folosesc pentru a se sustrage detectării de către sistemul imunitar.

„Am constatat că melitina poate fi utilizată împreună cu molecule mici sau chimioterapii, cum ar fi docetaxel, pentru tratarea tipurilor de cancer mamar extrem de agresive”, a explicat Duffy. Combinația de melitină și docetaxel, medicament folosit în chimioterapie, a fost extrem de eficientă în reducerea creșterii tumorii la șoareci, a adăugat cercetătoarea.

Excesul de molecule EGFR și HER2 se observă și în alte tipuri de cancer, precum cel pulmonar, iar aceste rezultate sugerează că melitina ar putea fi folosită și în acest caz.

Desigur, o mulțime de lucruri pot ucide o celulă canceroasă într-un vas Petri, iar cercetătorii avertizează că mai este un drum lung de parcurs până când această moleculă din veninul albinelor ar putea fi utilizată ca tratament la oameni.

„Studiile viitoare vor evalua în mod formal toxicitățile și dozele maxime tolerate ale acestor peptide înainte de cercetările pe oameni”, au mai scris autorii în lucrarea care rezumă cercetarea lor, publicată în Nature Precision Oncology.

Cercetarea arată încă o dată că substanțe chimice găsite în natură s-ar putea dovedi a fi utile și pentru bolile umane. Cu toate acestea, la fel ca multe alte creaturi, populațiile de albine se confruntă cu amenințări semnificative în ultimii ani, reducându-se masiv numărul lor.

Savanţii sunt aproape de o invenţie revoluţionară care poate salva nenumărate vieţi: ar putea crea venin de şarpe în laborator