Home » Stiinta » Oamenii de știință cred că putem întârzia procesul de îmbătrânire

Oamenii de știință cred că putem întârzia procesul de îmbătrânire

Gabriela Alexandru 04.07.2021
Oamenii de știință cred că putem întârzia procesul de îmbătrânire
Credit foto: Shutterstock

Pe măsură ce îmbătrânim, se petrec multe schimbări în corpul nostru, devenim fragili, părul nostru devine alb și ne apar riduri. De asemenea, devenim mai sensibili la boli și ne putem pierde abilitățile cognitive. Îmbătrânirea este considerată o parte inevitabilă a vieții. Câțiva experți au răspuns la întrebarea „Îmbătrânirea poate fi întârziată?”.

Toate ființele vii sunt făcute din celule. Oamenii de știință cresc adesea celule în laborator pentru a le studia. În 1961, cercetătorul Leonard Hayflick a observat că, în medie, o celulă umană se poate diviza doar de 50 de ori înainte de a intra într-o stare de hibernare numită „senescență”. Se crede că o acumulare de celule senescente în țesuturile corpului ar putea deteriora alte celule și ar juca un rol crucial în îmbătrânire.

Există multe cauze de îmbătrânire la nivel celular. Acestea includ cauze oxidative, acumulări de mici erori în ADN, și scurtarea telomerilor. În esență, componentele celulei se uzează pe toată durata de viață a celulei. La un moment dat, această deteriorare nu mai permite celulei să funcționeze.

Putem întârzia îmbătrânirea celulelor la animale?

În timp ce Hayflick a observat că, în general, celulele umane au o durată limitată de viață, unele celule sunt capabile să se înmulțească pe termen nelimitat. Aceste celule sunt canceroase sau modificate genetic. Prin schimbarea modului în care acestea se multiplică sau prin menținerea telomerilor, putem depăși procesul normal de îmbătrânire.

Îmbătrânirea poate fi întârziată în celule și deja se face acest lucru pentru a ajuta la cercetare. Dar aceste celule sunt diferite de celulele sanatoase care se găsesc în corpul uman.

În acest scop, experimentele au început pe viermele nematod C. elegans. Oamenii de știință au găsit multe metode pentru a le întârzia îmbătrânirea. Una dintre ele ține de metabolism și dietă. Dietele sărace în calorii au mai fost folosite pentru a întârzia îmbătrânirea pe muște, maimuțe și câini. Aportul limitat de calorii ar putea solicita celulelor din organism să adopte un mod „de protecție” care încetinește îmbătrânirea.

Îmbătrânirea poate fi întârziată la om?

Profesorul Janet Thornton, expert anti-aging la Institutul European de Bioinformatică, subliniază că în cazul oamenilor, nu este etic să se efectueze mutații. Sunt implicați mai mulți factori decât în cazul animalelor, iar impactul restricțiilor alimentare este greu de evaluat.

În laborator, durata de viață a viermilor poate fi crescută de 10 ori; la muște și șoareci, creșterea maximă este de doar 1,5 ori, dar o măsură echivalentă nu este disponibilă și pentru oameni.

Sistemul uman este mult mai complex. În ciuda acestor complicații, există unele medicamente pe care se efectuează studii clinice. Acestea ar putea întârzia îmbătrânirea la om. Până în prezent, nu este clar dacă acești compuși vor funcționa, potrivit Science alert .

Dietă echilibrată și exerciții fizice regulate

„Avem mai mulți factori care influențează în mod clar debutul și progresia îmbătrânirii”, a afirmat dr. Marco Demaria, de la Universitatea Groningen, Mulți experți recomandă îmbunătățirea dietei și exerciții fizice pentru a întârzia îmbătrânirea.

Oamenii care fac exerciții fizice regulate și adoptă un stil de viață sănătos au mai multă mobilitate și se bucură de viață chiar și atunci când îmbătrânesc. Cel mai bun mod de a întârzia îmbătrânirea este de a avea o dietă echilibrată și de a face exerciții fizice regulate.

Cercetătorii cred că un medicament pentru diabetul de tip 2 poate amâna procesul de îmbătrânire