Home » Știință » O fotografie uimitoare făcută de Hubble dezvăluie o galaxie aflată pe moarte

O fotografie uimitoare făcută de Hubble dezvăluie o galaxie aflată pe moarte

Credit foto: ESA/Hubble & NASA, D. Rosario/ L. Shatz
Publicat: 18.04.2021

O nouă fotografie uimitoare făcută de telescopul spațial Hubble surprinde galaxia NGC 1947 în timpul procesului de moarte.

Chiar și de la o distanță de aproximativ 45,5 milioane de ani-lumină, situată în sudul constelației Peștele de Aur (în latină Dorado), putem vedea că galaxia este pe moarte.

Indiciile stau în praf și gaze. O galaxie aflată în floarea vârstei este plină cu praf și gaze, pe care le folosește pentru a face noi stele. În cele din urmă, aceste două ingredient se vor epuiza, iar astronomii cred că tocmai prin acest proces trece NGC 1947.

Acesta este un tip rar de galaxie cunoscut drept galaxie lenticulară, în formă de disc precum Calea Lactee sau Andromeda, însă fără brațele spiralate. NGC 1947 avea cândva astfel de brațe, însă și-a folosit aproape toată cantitatea de praf și gaze. Tot ce a mai rămas sunt doar câteva mănunchiuri luminoase.

Calea Lactee a murit cel puțin o dată în urmă cu 7 miliarde de ani

Galaxiile care nu au mai creat stele noi în ultimele miliarde de ani sunt considerate moarte, însă Universul nu este îndeajuns de bătrân pentru ca noi să vedem ce se întâmplă odată ce toate acele stele mor.

Cum rămâne cu galaxia noastră? De fapt, Calea Lactee ar fi murit cel puțin o dată în urmă cu 7 miliarde de ani. Galaxia a reînviat după o perioadă de 2 miliarde de ani, timp în care foarte multe stele au murit. Acestea s-au transformat în supernove și au aruncat învelișurile în spațiu. Astfel, galaxia s-a umplut cu material perfect pentru crearea de noi stele.

Momentan, Calea Lactee are o rată de formare de stele lentă, în jur de 1 sau 2 mase solare pe an. Totuși, galaxia nu duce lipsă de material nou. Galaxia noastră este, de fapt, un „canibal”. Calea Lactee a absorbit în trecut alte galaxii și materialul acestora pentru formare de stele și încă nu s-a săturat, potrivit Science Alert.

Cât de curând vom intra în coliziune cu galaxia Andromeda?

În cele din urmă, Norii lui Magellan vor fi înghițiți de Calea Lactee. De asemenea, peste câteva miliarde de ani, vom intra în coliziune cu galaxia Andromeda. Acest eveniment ar putea declanșa o perioadă de formare crescută de stele pe măsură ce interacțiunile mareice vor șoca și comprima materialul din ambele galaxii.

Având în vedere observațiile spațiale din jurul galaxiei NGC 1947, o coliziune cu o altă galaxie este improbabilă deocamdată. Galaxia va continua să pălească până când vor rămâne doar câteva stele moarte.

Hubble a detectat o planetă extraterestră ciudată, bogată în lava