Home » Știință » Astronomii au descoperit care este „cel mai sigur” loc de locuit din galaxia Calea Lactee

Publicat: 05.04.2021

Astronomii au căutat prin întreaga galaxie Calea Lactee pentru a identifica cele mai sigure locuri de locuit. Se pare că noi ne aflăm deja într-un loc destul de bun.

Însă, dacă pandemia actuală te-a făcut să îți dorești să te mulți pe altă planetă, ar fi indicat să te orientezi spre centrul galaxiei, arată noile cercetări.

Noile descoperiri au fost făcute de un grup de astronomi italieni care a studiat locațiile în care exploziile cosmice puternice ar fi eliminat viața. Acele explozii, precum supernove sau explozii de radiații gamma, produc particule și radiații care descompun ADN-ul și distrug viața. Prin urmare, regiunile care sunt cele mai locuibile ar trebuie să fie cele fără explozii frecvente.

„Exploziile cosmice puternice nu sunt de neglijat. Aceste evenimente au jucat un rol în amenințarea vieții din galaxia Calea Lactee”, a explicat Riccardo Spinelli, autor principal al studiului și astronom la Universitatea Insubria din Italia.

În tinerețea Căii Lactee, marginile galaxiei erau cele mai sigure

Pe lângă faptul că au descoperit cele mai periculoase locuri din galaxie, astronomii au identificat și cele mai sigure regiuni din istoria de 11 miliarde de ani a Căii Lactee. Rezultatele arată că noi suntem momentan la marginea unei „proprietăți imobiliare locuibile vaste”. Însă, în tinerețea Căii Lactee, marginile galaxiei erau cele mai sigure.

Mulți factori pot face o planetă să fie locuibilă. Spre exemplu, planetele trebuie să se afle în „zonă locuibilă circumstelară” (ZLC), acolo unde căldura și activitatea de la steaua gazdă nu este nici prea mare nici prea mică, ci tocmai potrivită. Pe lângă această condiție, viața trebuie să se confrunte cu radiațiile periculoase din spațiul interstelar.

Evenimentele cosmice puternice, precum supernove și explozii de raze gamma, aruncă particule în spațiu aproape cu viteza luminii. Nu doar că pot ucide orice formă de viață cunoscută, dar aceste particule pot elimina atmosferele planetelor. După un astfel de eveniment, oamenii de știință cred că planetele care orbitează sistemele stelare din apropiere nu ar mai avea nicio fărâmă de viață.

Cartierul nostru galactic devine tot mai prietenos

„Pentru planetele din apropiere de exploziile stelare este plauzibilă o sterilizare completă. Pentru cele aflate la o distanță mai mare, o extincție în masă este mult mai probabilă”, a spus Spinelli, citat de Live Science.

Autorii au mai scris că o explozie de raze gamma ar fi jucat un rol major în extincția în masă Ordovician–Silurian din urmă cu 450 de milioane de ani, a doua cea mai mare extincție în masă din istoria Pământului. Deși nu există dovezi concrete, cercetătorii cred că este posibil având în vedere poziționarea Terrei în galaxie.

Până acum 6 miliarde de ani, mare parte din galaxie era sterilizată frecvent de explozii masive. Pe măsură ce galaxia Calea Lactee a îmbătrânit, astfel de explozii au devenit mai puțin comune. Din fericire pentru noi, cartierul nostru galactic devine tot mai prietenos. În viitorul îndepărtat, vor exista tot mai puține evenimente extreme care pot cauza dispariții în masă.

Un fotograf s-a chinuit timp de 12 ani să creeze această imagine absolut uimitoare a galaxiei Calea Lactee