Home » Știință » Hubble a surprins unul dintre cele mai spectaculoase inele ale lui Einstein observate vreodată

„Inelul Topit” surprins recent de Telescopul Spațial Hubble. Sursa foto: ESA/Hubble & NASA, S. Jha, L. Shatz
Publicat: 31.12.2020

Un fenomen astronomic foarte rar a fost pe buzele tuturor în ultima vreme și vor trece sute de ani până când Jupiter și Saturn se vor apropia atât de mult din nou.

Cu toate acestea, există și alte „fenomene foarte rare și cu adevărat bizare” care pot fi observate momentan pe cerul nopții. Singura problemă este că pentru a observa acest fenomen va fi necesar accesul la Telescopul Spațial Hubble.

Ca întotdeauna, Hubble ne încântă cu imagini absolut spectaculoase. Cele mai recente arată efectele numite „lentile gravitaționale” care reprezintă un exemplu aproape perfect al unui „inel Einstein”.

O galaxie foarte îndepărtată

Teoretizat inițial de către Albert Einstein prin teoria relativității generale, forma neobișnuită a obiectului poate fi explicate printr-un proces numit „lentilă gravitațională”, care cauzează distorsionarea luminii obiectului îndepărtat de către gravitația unui obiect aflat între sursă și observator. În cazul de față, lumina din galaxia din fundal a fost distorsionată de gravitația unui roi galactic situat în fața sa.

Alinierea aproape perfectă a galaxiei din fundal cu roiul galactic, văzut în mijlocul imaginii, a deformat și a mărit imaginea galaxiei din fundal în forma unui inel aproape perfect. Gravitația de la alte galaxii va produce în curând și distorsiuni adiționale.

Imaginea cu inelul, numit GAL-CLUS-022058s sau „Inelul Topit”, a fost dată publicității la data de 14 decembrie. Denumirea a fost inspirată de aspectul obiectului, care arată într-adevăr ca un inel de metal topit.

Unul dintre cele mai spectaculoase exemple ale fenomenului

Însă, numele a mai provenit și de la locul în care se află obiectul. Situat în Fornax sau Cuptorul, constelația mică din emisfera sudică, imaginea arată o galaxie foarte îndepărtată a cărei lumină este îndoită de un roi galactic aflat mult mai aproape.

Unul dintre avantajele efectului de „lentile gravitaționale” este că permite oamenilor de știință să studieze mai bine galaxia mai îndepărtate, care în caz contrar ar fi fost complet invizibilă, potrivit Science Alert.

Deși acesta nu este singurul exemplu cunoscut al fenomenului, acesta este unul dintre cele mai spectaculoase. Însă, Hubble va continua să descopere și alte fenomene, indiferent de modul în care planetele din Sistemul Solar se aliniază.

Cercuri „fantomatice” apărute pe cer nu pot fi explicate, însă fenomenul i-a entuziasmat pe astronomi