Home » Știință » Curentul de meteori Lyride atinge punctul maxim. Cum poate fi observat fenomenul inedit

Publicat: 21.04.2021

Lyridele, care ating un punct maxim spre sfârșitul lunii aprilie, sunt una dintre cele mai vechi ploi de meteori. Liridele au fost observate în urmă cu 2.700 de ani. Prima observație documentată a fenomenului inedit datează din 687 î.Hr. și a fost desfășurată de către chinezi.

Lyridele sunt cunoscute pentru meteorii rapizi și luminoși, deși aceștia nu sunt la fel de rapizi sau numeroși ca faimoasele Perseide din august. Totuși, Lyridele pot surprinde până la 100 de meteori pe oră. Observațiile acestor ploi mai abundente au avut loc în 1803 (Virginia, SUA), 1922 (Grecia), 1945 (Japonia), și în 1982 (SUA). În general, în jur de 10 sau 20 de meteori pot fi văzuți pe oră în timpul punctului maxim al Lyridelor.

Deseori, Lyridele lasă în urmă dâre luminoase pe măsură ce trec prin atmosfera Pământului. Aceste dâre rămân vizibile timp de mai multe secunde. Lyridele sunt active de obicei între 16 și 25 aprilie, iar de luni, 19 aprilie, au început să fie tot mai vizibile. Anul acesta, Lyridele vor atinge punctul maxim joi, 22 aprilie.

De unde provin meteorii?

Lyridele pot fi observate cel mai bine în emisfera nordică în timpul orelor întunecate (după apusul Lunii și înainte de răsăritul Soarelui). Cel mai indicat este găsirea unui loc departe de oraș sau de alte lumini. După aproximativ 30 de minute de întuneric, ochii se vor obișnui și observarea meteorilor va fi posibilă. Însă, răbdarea este crucială pentru observarea acestui fenomen.

Curentul de meteori provine de la particule și rămășițe de la comete și bucăți din asteroizi. Atunci când cometele trec prin jurul Soarelui, acestea lasă în urma lor praf și reziduuri. În fiecare an, Terra trece prin aceste reziduuri ceea ce permite bucăților să intre în atmosfera planetei noastre și să se descompună. Astfel, pe cer apar explozii luminoase și colorate.

Cum pot fi observate cel mai bine Lyridele?

Bucățile din reziduurile spațiale care interacționează cu atmosfera noastră pentru a crea Lyridele provin de la cometa C/1861 G1 Thatcher. Cometa Thatcher a fost descoperită la data de 5 aprilie 1861 de către A. E. Thatcher, potrivit NASA.

Radiantul Lyridelor, adică punctul de pe cer din care meteorii par să provină, este constelația Lira. Lyridele par să radieze de la steaua Vega, cea mai strălucitoare din această constelație. Totodată, Vega este una dintre cele mai luminoase stele de pe cerul nopții și este foarte ușor de găsit chiar și în zonele cu poluare luminoasă. De asemenea, denumirea Lyridelor provine de la constelația Lira.

De fapt, Lyridele pot fi observate mult mai bine departe de radiantul lor. Acestea par mai lungi și mai spectaculoase din această perspectivă. Dacă ne uităm direct la radiant, vom observa că meteorii trec extrem de rapid, acesta fiind un efect al perspectivei.

Particule de la o explozie meteorică din urmă cu 430.000 de ani au fost descoperite în Antarctica