Home » Stiinta » „Fosilă vie” considerată dispărută de 273 milioane de ani, descoperită pe fundul Oceanului Pacific

Ioana Matei 05.15.2021
Credit foto: Zapalski et al., Palaeogeogr. Palaeoclimatol. Palaeoecol., 2021

O relație simbiotică între două organisme marine tocmai a fost descoperită prosperând pe fundul oceanului, după ce a dispărut din grupul fosilifer timp de sute de milioane de ani.

Oamenii de știință au descoperit corali care cresc din tulpinile unor animale marine cunoscute drept crinoide sau crini-de-mare, pe fundul Oceanului Pacific, de-a lungul coastelor Honshu și Shikoku din Japonia.

„Aceste specimene reprezintă primele înregistrări și analize detaliate ale unei asocieri recente între un crinoid (gazdă) și un hexacoral (epibiont). Așadar, analizele acestor asocieri pot dezvălui noi detalii despre înțelegerea noastră privind aceste asocieri paleozoice comune”, au scris cercetătorii.

În timpul Paleozoicului, crinoidele și coralii par să se fi înțeles foarte bine. Grupul fosilifer de pe fundul marin este plin cu așa ceva, oferind nenumărate exemple de corali care cresc pe tulpini de crini-de-mare pentru a ajunge deasupra fundului marin și în coloana de apă, spre curenții oceanici mai puternici.

Acești „prieteni” au dispărut în urmă cu 273 de milioane de ani

Totuși, acești „prieteni” au dispărut din grupul fosilifer în urmă cu 273 de milioane de ani, după ce anumite specii au dispărut. Alte specii de crinoide și corali au apărut în Mezozoic, în urma extincției Permian-Triasic, însă de atunci nu le-am mai observat din nou într-o relație simbiotică.

Cel puțin, până acum. La adâncimi de peste 100 metri sub suprafața oceanului, oamenii de știință au găsit două specii de corali, Abyssoanthus (care sunt foarte rari) și Metridioidea (un tip de anemonă-de-mare), crescând pe tulpinile a crinilor-de-mare japonezi (Metacrinus rotundus).

Echipa de cercetători din Polonia și Japonia, coordonată de paleontologul Mikołaj Zapalski de la Universitatea din Varșovia, au folosit inițial microscopia stereoscopică pentru a observa și fotografia specimenele. Apoi, oamenii de știință au folosit microtomografie pentru a scana specimenele și a dezvălui structurile interioare.

O prietenie fascinantă

Cercetătorii au descoperit că acei corali, atunci când erau atașați de crinoide, nu erau în competiție cu gazda lor pentru hrană. De asemenea, coralii nici nu ar fi afectat flexibilitatea tulpinilor, deși anemona ar fi perturbat mișcarea gazdei, potrivit Science Alert.

De asemenea, nu este clar ce beneficii obțin crinoidele de pe urma acestei relații, însă un aspect interesant este că, spre deosebire de coralii paleozoici, noile specimene nu au modificat structura scheletului crinoidelor. Așadar, dacă acești corali nu-și modifică gazda, poate că au avut această relație cu crinoidele pentru mult timp și cumva nu au fost documentați niciodată.

Numărul de specimene colectate până acum este redus, însă, acum că știm de existența lor, poate că mai multe cercetări vor fi desfășurate pentru a descoperi istoria acestei prietenii fascinante.

Noi dezvăluiri făcute de genomul celacantului, „fosila vie” care ne-ar putea ajuta să descifrăm misterele propriei evoluții