Home » Stiinta » Niveluri îngrijorătoare de chimicale, descoperite în laptele matern

Niveluri îngrijorătoare de chimicale, descoperite în laptele matern

05.20.2021
Niveluri îngrijorătoare de chimicale, descoperite în laptele matern
Credit foto: Ricardo Castelan Cruz, Hepta

Cercetătorii americani au raportat descoperirea unor niveluri îngrijorătoare de substanțe perfluoroalchil şi polifluoroalchil (PFAS) în laptele matern. Acestea sunt denumite substanțe chimice eterne, deoarece sunt foarte dificil de eliminat. Deși sunt foarte utile în industrie, fiind folosite într-o multitudine de produse, efectul secundar este că sunt absorbite ușor de către animale și mediu.

Unele dintre aceste PFAS nu mai sunt utilizate în industrie. Altele, despre care se crede că sunt mai puțin dăunătoare, sunt în continuare folosite. Într-un studiu publicat în revista Environmental Science & Technology, cercetătorii au detaliat că au testat laptele matern de la 50 de femei pentru 39 de substanțe perfluoroalchil şi polifluoroalchil, dintre care nouă sunt utilizate în prezent în industrie în SUA.

Echipa a găsit PFAS în toate probele analizate. Ei au raportat detectarea în laptele matern a 16 de tipuri de PFAS din cele 39 de substanțe căutate, dintre care 12 au fost găsite în peste jumătate din mostrele de lapte analizate.

Marile corporații le pun inclusiv în produsele considerate mai sigure

Nu ar trebui să găsim niciun fel de substanță PFAS în laptele matern și rezultatele noastre arată clar că sunt necesare restricții mai mari pentru a proteja bebelușii și copiii mici în timpul celor mai vulnerabile etape ale vieții lor. Mamele muncesc din greu pentru a-și proteja bebelușii, dar marile corporații pun aceste produse, și alte substanțe chimice toxice care pot contamina laptele matern, în produse atunci când sunt disponibile opțiuni mai sigure”, a afirmat coautoarea studiului Erika Schreder, director științific al Toxic-Free Future, citată de IFL Science.

O constatare pozitivă este că anumite PFAS periculoase par să fi scăzut în concentrație în comparație cu rezultatele din cercetărilor anterioare.

Pe de altă parte, cercetătorii au constatat o creștere a numărului de substanțe perfluoroalchil şi polifluoroalchil de generație nouă. Aceasta sugerează că, în ciuda afirmațiilor companiilor că dezvoltă produse mai sigure, aceste substanțe chimice continuă să se acumuleze în mediu și organisme.

Noile substanțe PFAS, la fel de dăunătoare

„Aceste descoperiri arată clar că trecerea la substanțe PFAS mai noi nu a rezolvat problema în ultimul deceniu”, a adăugat dr. Amina Salamova, coautoare a studiului și cercetătoare asociată la Universitatea Indiana. „Studiul oferă mai multe dovezi că aceste substanțe folosite în prezent se acumulează la oameni. Asta înseamnă că ar trebui vizată întreaga clasă de substanțe chimice PFAS, nu doar variantele mai vechi”, a adăugat ea.

Pentru cei care nu lucrează în industria PFAS, cea mai probabilă sursă de contaminare este apa de băut sau ambalajul alimentelor. Au existat o serie de încercări folosind tehnici care pot distruge complet aceste substanțe chimice prin metoda oxidării electrochimice și chiar cu o bacterie, însă până acum toate au fost la nivel de experiment.

Utilizarea și eliminarea PFAS, o clasă care conține 4.700 de substanțe chimice, rămâne în mare parte nereglementată, iar aceste constatări sunt o consecință evidentă a acestui fapt.

Pericolul ascuns din vasele de gătit: compuşii chimici din acestea pot duce la creşterea în greutate. Există totuşi o modalitate uşoară de combatere