Home » Stiinta » Chiar și cel mai redus consum de alcool ne poate afecta creierul – studiu de la Oxford

Ioana Matei 05.22.2021

Noi studii și teorii despre consumul de alcool apar în fiecare săptămână, astfel încât ar putea deveni un sigur domeniu de studiu: consumul de alcool este benefic pentru inimă, dăunător pentru ficat, grozav pentru viața socială și teribil pentru viața socială.

Însă, un nou studiu al Universității Oxford a ajuns la o concluzie dezolantă, care, dacă va fi confirmată, ar putea pune sub semnul întrebării toate celelalte cercetări făcute în privința consumului de alcool. Oamenii de știință de la Oxford au concluzionat că până și cel mai redus consum de alcool dăunează sănătății creierului.

Studiul încă nu a fost evaluat de alți experți, însă descoperirile sunt destul de clare, scrie Futurism.

Nicio doză de alcool nu a fost găsită ca fiind sigură pentru creier. Consumul moderat de alcool este asociat cu efecte adverse mai răspândite asupra creierului decât s-a recunoscut anterior. De asemenea, recomandările privind consumul de alcool „cu risc scăzut” ar trebui revizuite pentru a lua în considerare și efectele asupra creierului.

Aproape 44.000 de oameni au participat la studiu

Cercetătorii au analizat date de la UK Biobank, o bază de date substanțială concepută pentru a ajuta oamenii de știință să descifreze factorii genetici și de mediu care îi fac pe unii oameni să dezvolte boli care la alte persoane nu apar.

Oamenii de știință au desfășurat scanări de tip RMN pe 43.572 de oameni care au participat la studiu. Apoi, cercetătorii au încercat să afle cât de mult alcool consuma în mod regulat fiecare participant. Având aceste două piese cruciale, oamenii de știință au început să dezvolte o imagine dezolantă a diferențelor dintre consumatorii ocazionali, consumatorii regulați și cei care se abțin în totalitate.

Alcoolul a contribuit mai mult decât orice alt factor de risc testat, inclusiv fumatul

Ei bine, ce au descoperit cercetătorii? Nivelurile ridicate de consum de alcool au fost asociate cu niveluri mai scăzute de materie cenușie din creier. Substanța cenușie conține neuroni, iar noi vrem, de fapt, să avem mai multă materie cenușie, nu mai puțină. Potrivit studiului, „alcoolul a explicat până la 0,8% din varianță volumului de materie cenușie”. Totodată, „alcoolul a contribuit mai mult decât orice alt factor de risc testat, inclusiv consumul de nicotină”.

Din nou, trebuie ținut cont de faptul că studiul nu a fost încă evaluat și de alți experți. Însă, descoperirile nu sunt de bun augur pentru cei care cred că dacă consumă doar ocazional alcool nu își vor afecta capacitățile cognitive.

Dependent de alcool și țigări, un cimpanzeu a fost eliberat după ce 25 de ani a fost ținut legat de gât