Home » Știință » Se pun bazele primelor module ale viitoarei stații spațiale comerciale internaționale

Credit foto: THALES ALENIA SPACE
Publicat: 26.07.2021

Companiile Thales Alenia Space și Axiom Space Houston au semnat contractul final pentru dezvoltarea a două elemente cheie presurizate ale Axiom Space Station (Stația Spațială Axiom), prima infrastructură orbitală comercială. Programate să fie lansate în 2024 și, respectiv, 2025, cele două module vor fi într-o primă fază andocate la Stația Spațială Internațională (ISS), punând astfel bazele noului segment al Stației Axiom.

Contractul pentru dezvoltarea primelor module presurizate ale stației spațiale comerciale, în care vor veni turiști, este în valoare de 110 milioane de euro.

Stația Axiom va servi drept hub de cercetare, producție și comerț în orbita joasă a Pământului, extinzând volumul utilizabil și locuibil al Stației Spațiale Internaționale.

Va fi inițial atașată modulului Node 2, construit de Thales Alenia Space.

După dezafectarea Stației Spațiale Internațională, modulele Axiom se vor desprinde și vor funcționa ca o stație spațială comercială de ultimă generație, un laborator și o infrastructură rezidențială în spațiu, care va fi folosită pentru experimente în acceleraţie gravitaţională zero și pentru găzduirea astronauților și turiștilor.

„Stația Spațială Axiom va fi piatra de temelie pentru o prezență umană permanentă și pentru o rețea de activități comerciale pe orbita joasă Pământului. Primele două elemente care vor fi lansate vor găzdui până la 4 persoane fiecare”, se arată într-un comunicat al Thales Alenia Space, compania responsabilă pentru proiectarea, dezvoltarea, asamblarea și testarea structurii primare și a sistemului de protecție pentru cele două module Axiom.

Dezvoltarea unei noi rețele de cercetare în spațiu

Thales Alenia Space și Forțele Aeriene Italiene au ratificat un Memorandum de colaborare, cu scopul de a promova accesul instituțiilor, comunității științifice, industriei și operatorilor comerciali în orbita joasă a Terrei, dar și dezvoltarea unei rețele de cercetare (medicină, materiale, biogenetică).

La începutul anului 2020, NASA a încheiat un contract Axiom, pentru a construi o capsulă-hotel pe Staţia Spaţială Internaţională, pentru cazarea viitorilor turişti. La vremea respectivă, reprezentanţii Axiom și-au exprimat speranța ca noul segment al ISS să devină autonom, pentru a putea înlocui avanpostul spaţial după ce agenţiile participante îl vor închide.

Staţia Spaţială Internaţională este un satelit artificial locuibil şi este cea mai mare structură pe care oamenii au trimis-o în spaţiu până în prezent. ISS nu aparţine NASA, staţia fiind construită din 1998 împreună cu Rusia, iar, pe parcursul anilor, celor două naţiuni li s-au alăturat altele.

Prima ieșire în spațiu a astronauților chinezi care lucrează la stația spațială „Palatul Ceresc”