Home » Știință » Rolul important pe care îl au suprafețele implantului dentar în fixarea țesuturilor, evitând bacteriile nedorite

Publicat: 13.09.2021

Când se montează un implant dentar, saliva sau plasma sanguină îl acoperă imediat. Implanturile absorb un strat subțire de proteine din aceste fluide care ajută țesutul gingival să se lipească. Dar, permit și microorganismelor, inclusiv bacteriilor posibil dăunătoare, să se înmulțească pe suprafața implantului.

Suprafața unui implant dentar, precum și a altor dispozitive medicale, joacă un rol semnificativ în absorbția proteinelor din salivă și în colonizarea microorganismelor nedorite (un proces cunoscut sub numele de biofouling), potrivit unui nou studiu realizat de Universitatea din Buffalo și Universitatea din Regensburg.

Prin această cercetare, publicată în Journal of Dental Research și preluată de ScienceDaily, oamenii de știință au incercat să înțeleagă mai bine acest proces biologic complex. Astfel, a fost examinată structura stratului de proteine salivare și modul prin care pot fi controlate prin modificarea chimică a suprafeței biomateriale.

„Adesea, acest strat proteic, mai degrabă decât suprafața biomaterială, este întâlnit prin colonizarea bacteriilor sau prin atașarea celulelor țesutului. Aceste proteine ajută la determinarea consecințelor biologice sau patologice care duc fie la rezistența pe termen lung a implantului, fie la eșecul acestuia”, spune Stefan Ruhl, profesor la la Școala de Medicină Dentară UB.

Ce au descoperit cercetătorii despre implantul dentar?

De aceea, este important să se determine modul în care absorbția ar putea fi controlată prin modificarea chimică a suprafeței biomateriale pentru a obține rezultatul dorit.

Cercetătorii au descoperit că absorbția proteinelor din plasma sanguină este influențată mai mult de cantitatea de proteine absorbite decât de compoziția stratului proteic.

Cu toate acestea, absorbția proteinelor din salivă a fost direct afectată de suprafața biomaterialului. Absorbția a fost mai mică pe suprafețele care au o sarcină electrostatică negativă sau care resping apa, confirmând rezultatele studiilor anterioare.

La examinarea biofluidelor complexe precum saliva și sângele, absorbția a devenit imprevizibilă pentru majoritatea proteinelor, explică Ruhl.

„Pentru a îmbunătăți calitatea învelișurilor de suprafață ale implanturilor, cercetările viitoare ar trebui să examineze absorbția proteinelor despre care se știe că favorizează atașarea celulelor țesutului sau bacteriile colonizatoare, precum și să exploreze structura moleculară a amestecurilor complexe de proteine din plasma sanguină și salivă,” mai afirmă Ruhl.