Home » Știință » Studii genetice, retrase din două jurnale prestigioase, dezvăluie experimente cumplite pe uigurii din China

Protest în Londra solidaritate cu uigurii musulmani, iulie 2021. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 16.09.2021

Două studii genetice publicate în jurnale academice prestigioase au fost retrase în urma criticilor primite potrivit cărora subiecții folosiți, uiguri musulmani persecutați din China, nu și-au dat acordul deplin pentru a participa la proces.

Studiile dezvăluie o tendință sumbră în care membrii forțelor de ordine chineze sau oficialii din securitate publică sunt citați ca autori ai lucrărilor de cercetare genetică, astfel sugerând că datele provin de la oameni care au fost forțați sau induși în eroare pentru a oferi mostre de sânge și, în acest fel, datele lor genetice.

În cazul de față, revista The International Journal of Legal Medicine a retras studiul la data de 7 septembrie, iar jurnalul Human Genetics la data de 30 august. Însă, experții au declarat că cele două studii reprezintă doar o mică parte din problemă.

Un popor supus încarcerării în masă, supravegherii și sterilizării forțate

Chiar și după retragerea din cunoscutele jurnale, sute de astfel de studii rămân publicate, fapt ce indică eșecuri majore în procesul de consimțământ în cunoștință și modul în care minoritățile asuprite sunt tratate de academicieni.

Mai precis, studiile din cazul de față au fost încercări ale oamenilor de știință să înțeleagă cum să prezică trăsăturile fizice ale unei persoane bazându-se doar pe codul genetic. Aceasta este deja o premisă îngrijorătoare, însă, pentru a investiga, oamenii de știință au colectat mostre de sânge de la uiguri, un popor care a fost supus încarcerării în masă, supravegherii intense și chiar sterilizării forțate, sub pretextul analizelor medicale în loc de desfășurarea de cercetări științifice.

Springer Nature, proprietarul celor două jurnale care au retras studiile, pare să fi luat o decizie cât se poate de justificată. Cel mai probabil, uigurii nu au știut toate informațiile despre cercetările ce aveau să fie făcute cu mostrele lor de sânge și nu li s-a oferit o oportunitate de a refuza.

Forțați să ofere mostrele de sânge

Numeroși membri din comunitatea uigurilor au spus pentru jurnaliștii de la New York Times că implicarea poliției în cercetări a însemnat faptul că au fost, în esență, forțați să ofere mostrele de sânge. Totodată, acestora nu li s-a spus niciodată motivul pentru colectarea mostrelor.

„Documentele oferite de autori conțin informații insuficiente în privința obiectivelor studiului astfel că noi nu putem fi încrezători că protocoalele au fost în conformitate cu politicile noastre editoriale sau standardele etice internaționale”, au transmis jurnalele într-un comunicat de presă după anunțarea retragerii studiilor.

Membrii unui grup de indigeni din Filipine au cea mai mare moștenire genetică de la denisovani