Home » Știință » Fizicienii au creat o tornadă învolburată de atomi și primul fascicul de vortex atomic

Publicat: 02.10.2021

Fizicienii au creat primul fascicul de vortex atomic, o tornadă învolburată de atomi și molecule cu proprietăți misterioase care încă nu au fost înțelese.

Prin direcționarea unui fascicul de atomi de heliu printr-un grilaj cu mici fante (fiecare de doar 600 nanometri), oamenii de știință au reușit să folosească regulile ciudate ale mecanicii cuantice astfel încât să transforme fasciculul într-un vortex învolburat.

Avantajul oferit de rotația fasciculului, numită „moment orbital angular”, a permis deplasarea într-o nouă direcție și acționarea în moduri pe care cercetătorii încă nu le-au prezis.

Oamenii de știință cred că rotația atomilor ar putea crea dimensiuni adiționale de magnetism

Spre exemplu, oamenii de știință cred că rotația atomilor ar putea crea dimensiuni adiționale de magnetism la fascicul, alături de efecte neprevăzute, din cauza electronilor și nucleelor din atomii care se rotesc în vortex cu viteze diferite.

„O posibilitate este că asta ar putea schimba momentul magnetic al atomului” sau magnetismul intrinsec al unei particule care o face să acționeze ca un mic magnet, a explicat Yair Segev, fizician la Universitatea din California, Berkeley.

În lumea mecanicii cuantice, atomii se pot comporta atât ca particule cât și ca mici unde. Astfel, fasciculul de atomi de heliu s-a propagat prin grilaj, iar în cele din urmă s-a transformat într-un vortex, scrie Science Alert.

Un nou tip de microscop care poate analiza detalii nedescoperite la nivel subatomic

Apoi, atomii învolburați au ajuns la un detector, care a arătat fascicule multiple sub formă de mici inele. Oamenii de știință au observat și alte inele mai mici și mai luminoase. Acestea sunt indiciile „excimerilor de heliu”, molecule formate atunci când un atom de heliu cu sarcină se atașează de un alt atom de heliu. În mod normal, heliul este un gaz nobil și nu se atașează de nimic.

Dacă fasciculul rotativ poate acționa cu adevărat în moduri diferite, acesta ar putea deveni un candidat ideal pentru un nou tip de microscop care poate analiza detalii nedescoperite la nivel subatomic. Potrivit lui Segev, fasciculul ne-ar putea dezvălui mai multe informații pe anumite suprafețe prin modificarea imaginii care este imprimată pe atomii care s-au lovit de fascicul.

Doi fizicieni tocmai au făcut o descoperire accidentală despre găurile negre

Avans istoric pentru fuziunea nucleară. Fizicienii au generat o cantitate imensă de energie

Unii astrofizicieni pun sub semnul întrebării teoria spațiului-timp. S-ar fi înșelat Albert Einstein?

Astrofizicienii au simulat structura cuantică primordială a Universului nostru