Home » Știință » Doi fizicieni tocmai au făcut o descoperire accidentală despre găurile negre

Doi fizicieni tocmai au făcut o descoperire accidentală despre găurile negre

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 14.09.2021

În timp ce efectuau ecuații pentru corectarea gravitației cuantice pentru entropia unei găuri negre, o echipă de fizicieni a descoperit că găurile negre exercită presiune asupra spațiului din jur.

Descoperirea susține predicția lui Stephen Hawking că găurile negre emit radiații, iar astfel nu doar că au o temperatură, dar se și micșorează încetul cu încetul în timp, în lipsa acreției.

„Descoperirea noastră, faptul că găurile negre Schwarzschild au presiune, precum și temperatură, este chiar mai fascinantă având în vedere că a fost o surpriză totală”, a spus Xavier Calmet, fizician și astronom la Universitatea din Sussex, Regatul Unit.

„Speranța este că, atunci când teoria cuantică a câmpurilor va fi incorporate cu relativitatea generală, vom reuși să descoperit o nouă descriere pentru găurile negre”, a adăugat Calmet.

Ce făceau fizicienii atunci când au descoperit presiunea găurii negre?

Atunci când au făcut descoperirea, Calmet și colegul său, fizicianul și astronomul Folkert Kuipers, efectuau calcule cu ajutorul teoriei câmpurilor cuantice pentru a încerca să studieze orizontul evenimentelor de la o gaură neagră.

Mai precis, cei doi savanți încercau să înțeleagă fluctuațiile de la orizontul evenimentelor al unei găuri negre care își corectează entropia, o măsură a progresului de la ordine la dezordine.

În timp ce efectuau aceste calcule, Calmet și Kuipers tot observau o cifră adițională în ecuațiile lor, însă le-a luat ceva timp până și-au dat seama la ce anume se uitau: presiune.

Descoperirea ar putea avea implicații interesante

Nu este clar ce anume cauzează presiunea, iar potrivit calculelor echipei, aceasta este foarte scăzută. Mai mult, presiunea este negativă, exprimată la -2E-46bar pentru o gaură neagră cu masa Soarelui, în comparație cu presiunea de 1bar a Pământului la nivelul mării.

Asta înseamnă că gaura neagră ar trebui să se micșoreze, nu să crească. Totodată, descoperirea susține predicția lui Hawking, deși în acest moment este imposibil de stabilit cum este asociată presiunea negativă cu radiațiile Hawking sau dacă cele două fenomene au vreo legătură între ele, scrie Science Alert.

Cu toate acestea, descoperirea ar putea avea implicații interesante pentru încercările noastre de a combina relativitatea generală (la scară macro) cu mecanica cuantică (care funcționează la scară extrem de mică).

Fuzionarea a trei găuri negre supermasive, surprinsă în premieră de cercetători din India