Home » Stiinta » Primul candidat de exoplanetă detectat de telescopul spaţial Kepler a fost confirmat după 10 ani de la descoperire

Alexandru Voiculescu 03.08.2019
O echipă internaţională de astronomi, condusă de studentul Ashley Chontos de la University of Hawaii, a anunţat confirmarea primei exoplanete identificată de misiunea Kepler a NASA.

Lansat acum 10 ani, telescopul spaţial Kepler a descoperit mii de exoplanete folosind metoda tranzitului – micşorări în luminozitatea stelei atunci când planetele trec prin faţa stelei. Pentru că alte fenomene pot imita acest tranzit, datele Kepler scot la iveală candidaţii de exoplanete, dar sunt necesare şi alte analize pentru a confirma că într-adevăr este vorba de planete, scrie Phys.

În ciuda faptului că a fost primul candidat descoperit de telescop, obiectul cunoscut acum drept Kepler-1658 b a avut un drum anevoios spre confirmare. Estimarea iniţială a dimensiunii stelei gazdă a planetei a fost incorectă, astfel că dimensiunile acesteia şi a planetei au fost subestimate.

„Noua noastră analiză, care foloseşte unde acustice stelare observate în datele Kepler pentru a caracteriza steaua gazdă au demonstrat că steaua este de trei ori mai mare decât s-a crezut anterior; ceea ce înseamnă şi că planeta este de trei ori mai mare, scoţând la iveală că planeta Kepler-1658 b este un Jupiter fierbinte”, a precizat Chontos.

Kepler-1658 este cu 50% mai masivă şi are un volum de trei ori mai mare decât al Soarelui. Planeta orbitează la o distanţă de doar două ori mai mare decât diametrul stelei, fiind una dintre cele mai apropiate planete de steaua sa mai evoluată – una care seamănă cu o versiune viitoare a Soarelui.

Planetele care gravitează în jurul stelelor evoluate similare cu Kepler-1658 sunt rare, iar motivul pentru absenţa lor este prost înţeles. Natura extremă a lui Kepler-1658 permite astronomilor să plaseze noi constrângeri a interacţiunilor fizice complexe care pot duce la prăbuşirea unei planete în steaua gazdă.

Şase dintre cele mai incredibile descoperiri ale satelitului Kepler al NASA, vânătorul de planete

Ultima imagine realizată de Kepler, ”vânătorul de planete”, înainte să rămână fără combustibil

Misiunea Kepler s-ar putea încheia la sfârşitul lunii octombrie. Unul dintre instrumentele telescopului a fost dezactivat temporar

Zi tristă care marchează sfârşitul unei ere în explorarea spaţială: telescopul Kepler a fost declarat mort. ”A schimbat cunoaşterea locului nostru în cosmos”

Incidentele în care au fost implicate avioanele MiG
Contract militar cu o valoare record între Israel și Grecia
Surpriza din testament. O dentistă a lăsat moștenire 5 milioane de euro săracilor, însă nimic rudelor
Ofensiva PROSPORT se întărește!
Cercetătoare de la Harvard și MIT: virusul SARS-CoV-2 ar fi putut scăpa dintr-un laborator