Home » Știință » Un vaccin experimental pe bază de ARNm protejează împotriva bolii Lyme. De ce este unic?

Publicat: 20.11.2021

Un nou vaccin pe bază de ARNm care instruiește sistemul imunitar să recunoască saliva de la mușcăturile de căpușe ar putea preveni transmiterea de boli la oameni, potrivit unui studiu recent desfășurat de cercetătorii Laboratorului Fikrig din cadrul Școlii de Medicină Yale.

Unele animale expuse în mod repetat la mușcături de căpușe au reușit în cele din urmă să dezvolte rezistență la hrănirea căpușelor. Insectele fie se desprind la scurt timp după mușcătură sau cauzează o roșeață a pielii care alertează gazda că trebuie să înlăture căpușele. Oamenii de știință au observat imunitate la căpușe în cazul mai multor animale care nu sunt de obicei gazde pentru căpușe, cum ar fi vaci, iepuri și porcușori de Guineea.

În condiții de laborator, porcușorii de Guineea mușcați de 2 sau 3 ori de căpușe au putut să dezvolte o imunitate robustă împotriva insectelor. Deși nu există alte studii formale asupra imunității la căpușe în cazul oamenilor, cei care au fost expuși în repetate rânduri la căpușe pot dezvolta mâncărimi ale pielii după ce sunt mușcați, un simptom care poate fi asociat cu imunitatea la căpușe.

Vaccinul țintește proteinele găsite în mod natural în saliva căpușelor

Cercetătorii Laboratului Fikrig au dorit să afle dacă ar putea induce imunitatea la căpușe fără mușcături. Așadar, aceștia au dezvoltat un vaccin pe bază de ARNm numit 19ISP care instruiește celulele să recunoască 19 proteine prezente în saliva pe care specia de căpușe Ixodes scapularis o lasă pe piele în timpul mușcăturii.

În loc să aibă în vedere proteinele patogenului care invadează, precum proteina Spike a virusului SARS-CoV-2, vaccinul dezvoltat acum țintește proteinele găsite în mod natural în saliva căpușelor.

Oamenii de știință au descoperit că porcușorii de Guineea vaccinați cu 19ISP au dezvoltat o roșeață a pielii după ce au fost mușcați, fapt ce indică activarea sistemului imunitar și trimiterea celulelor la locul mușcăturii pentru a lupta cu infecția, potrivit Science Alert.

La fel ca în cazul multor animale care au dezvoltat imunitate după mușcături repetate, căpușele nu s-au mai putut hrăni cu animalele și s-au desprins rapid de acestea. Niciunul dintre porcușorii de Guineea vaccinați nu au prezentat rezultate pozitive la testele pentru Borrelia burgdorferi, bacteria care cauzează boala Lyme. Prin comparație, aproape jumătate dintre animalele nevaccinate au contractat infecția cu Borrelia.

De ce este unic vaccinul 19ISP, bazat pe tehnologia ARNm?

Bolile transmise de căpușe, inclusiv boala Lyme, sunt în creștere în America de Nord și Europa, cu aproape 40.000 de cazuri confirmate anual în Statele Unite ale Americii. În afară de boala Lyme, căpușele pot transmite și alți patogeni periculoși.

Vaccinul pe bază de ARNm numit 19ISP este unic pentru că, în loc să țintească în mod direct patogenul care cauzează boala, precum vaccinurile tradiționale, acesta a fost capabil să stimuleze rezistența la purtătorul bolii (căpușele) și să le împiedice să transmită patogenul.

Totuși, deși porcușorii de Guineea au reușit să dezvolte imunitate, cercetătorii au descoperit că alte animale precum șoarecii nu au reușit. Așadar, aceștia vor continua să testeze vaccinul și pe alte animale, cum ar fi iepuri, pentru a înțelege mai bine cât de variată este imunitatea la căpușe pentru diferite gazde.

Un nou vaccin ucide virusul HIV din maimuțe, cercetătorii planifică teste pe oameni

Cum ar putea salata şi spanacul să înlocuiască vaccinurile pe bază de ARN mesager

Primul pacient injectat cu un vaccin împotriva cancerului, într-un studiu de fază II

Un vaccin împotriva cancerului, pe bază de ARN mesager, este în curs de dezvoltare

Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată