Drona-cisternă MQ-25 Stingray a Marinei Americane începe testele pe un portavion

12 12. 2021, 09:00

Drona-cisternă MQ-25 Stingray a Marinei SUA a urcat pentru prima dată la bordul unui portavion pentru a începe testele de manevră pe punte.

Acesta este cel mai recent test pentru aeronava fără pilot, care a efectuat până acum în acest an teste de realimentare cu avioanele F-35C Lightning II și F/A-18F Super Hornet și cu avionul radar E-2D Advanced Hawkeye, scrie The Drive.

Naval Air Systems Command (NAVAIR) a postat pe Twitter un montaj video cu imagini statice în care Stingray al lui Boeing, cunoscut și sub numele de T1, este transportat la bordul navei USS George H.W. Bush (CVN-77).

MQ-25 Stingray va fi supusă momentan unor teste de manevrare pe punte

Aeronava fără pilot nu va fi supusă încă testelor de zbor de pe portavion, dar Marina va începe să exploreze modul în care dronele vor fi integrate la bordul navei, inclusiv deplasarea lor pe lifturi și pe puntea hangarului.

USS George H.W. Bush este primul dintre cele patru portavioane ale Marinei Americane care urmează să fie modificate cu sistemul de control al misiunii fără pilot, sau UMCS, necesar ca drona-cisternă să poată fi operată.

Stingray a suferit, de asemenea, modificări înaintea acestor teste, inclusiv un nou sistem integrat pentru a permite personalului să-l deplaseze de la distanță pe punte.

Pe 22 noiembrie, Marina a anunțat că, în cooperare cu Boeing, încheie diverse teste de manevrare pe punte la sol, la Chambers Field, care face parte din Naval Station Norfolk din Virginia. Norfolk este portul de originie al navei George H.W. Bush.

Anterior, T1 a fost folosit pentru diverse teste de zbor, inclusiv teste de realimentare aeriană, de la aeroportul MidAmerica St. Louis din Mascoutah, Illinois. Până la jumătatea lunii septembrie au fost finalizate 36 de ieșiri de testare, plus multe ore realizate cu simulări folosind modele digitale MQ-25.

Pe lângă T1, a început producția pentru primul lot de patru avioane pentru dezvoltare de inginerie și producție (EMD), care sunt finalizate în baza unei atribuiri de contract din 2018, la care s-au adăugat încă trei bucăți din drona-cisternă.

Aeronava EMD va efectua mai multe lucrări experimentale la instalația Boeing din St. Louis, Missouri, înainte de a se muta la Naval Air Station Patuxent River din Maryland, unde va începe programul de testare de zbor. Acesta va include, de asemenea, perioade de testare petrecute la Lakehurst din New Jersey și Eglin Air Force Base din Florida.

Drona-cisternă va prelua o parte din funcțiile altor aeronave

Prima dintre aceste aeronave EMD este de așteptat să fie livrată în toamna anului viitor, un program care a fost afectat de pandemia COVID-19, precum și de problemele tehnice care au apărut cu drona în sine. Boeing a întrerupt activitatea în trecut pentru a optimiza greutatea și puterea dronei, precum și pentru a aborda o problemă de calitate nespecificată.

În ciuda acestor întreruperi, Marina așteaptă cu nerăbdare să lanseze prima sa aeronavă operațională fără pilot, cu planuri care prevăd un total de 72 de MQ-25 și o capacitate operațională inițială programată pentru anul fiscal 2025.

Pe lângă introducerea unei drone care să poată fi lansată de pe un portavion, Marina va avea pentru prima dată în ultimii ani și o cisternă pentru materie organică, permițând avioanelor F/A-18E/F cu cisterne să revină la misiunile lor de bază. Acest lucru nu numai că va extinde capacitățile de luptă ale escadrilelor Strike Fighter, dar va reduce  și uzura din flota Super Hornet.

Pe măsură ce Pentagonul continuă să se concentreze asupra posibilității unui conflict viitor în regiunea Asia-Pacific, cerința pentru cisterne aeriene va deveni doar mai urgentă, pentru a extinde raza de acțiune a activelor bazate pe portavioane.

Pentru Super Hornet, această cerință este și mai critică, acum că planurile de instalare a rezervoarelor de combustibil conforme pe avioane au fost abandonate.

Pe lângă misiunea principală de realimentare, se așteaptă ca drona-cisternă să își asume și roluri suplimentare, inclusiv sarcini de acumulare de informații, de supraveghere și de recunoaștere (ISR).

Drona-cisternă e o parte importantă a viitorului aeronavelor lansate de pe apă

Deși a vedea o dronă adusă pe un portavion este o noutate astăzi, dacă totul decurge așa cum e planificat în programul MQ-25, aceste avioane vor juca un rol central în partea aerienă a portavionului viitorului.

Marina se așteaptă să treacă în cele din urmă la o împărțire de 40-60 fără pilot, înainte de a atinge un obiectiv pe termen mai lung de 60-40 în favoarea dronelor. Aceste scenarii descriu o imagine foarte diferită față de conceptele anterioare despre modul în care ar putea arăta partea aeriană a unui portavion:

Având în vedere acest lucru, dincolo de setul de misiuni cheie, MQ-25 acționează ca un hotar esențial pentru îndeplinirea altor roluri de luptă aeriană cu dronele bazate pe portavioane.

Deși s-ar putea să nu zboare încă de pe puntea unui portavion, cu un MQ-25 îmbarcat acum pentru prima dată pe o astfel de navă, avem o privire asupra viitorului aripii aeriene a portavionului.

Vă recomandăm să citiți și:

Un start-up dezvoltă sclavi umani digitali pentru a munci în „metaverse”

China va lansa în 2028 rachete capabile să trimită nave spațiale cu echipaj pe Lună

Un reputat astronom de la Harvard susține că o navă extraterestră ar fi însămânțat Pământul cu senzori

Cel mai nou prototip de „soare artificial” al sud-coreenilor a stabilit încă un record