Home » Știință » Astronomii au descoperit o galaxie fără materie întunecată. „Ar trebui să existe, însă observațiile noastre spun altceva”

Publicat: 13.12.2021

O echipă internațională de astronomi coordonată de cercetători din Țările de Jos nu a descoperit nici o urmă de materie întunecată în galaxia AGC 114905, în ciuda faptului că oamenii de știință au desfășurat măsurători timp de 40 de ore cu telescoape avansate. Studiul acestora va fi publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Atunci când Pavel Mancera Piña și colegii săi au descoperit șase galaxii fără materie întunecată, acestora li s-a spus „să măsoare din nou și vor vedea că există materie întunecată în jurul galaxiilor”. Cu toate acestea, după 40 de ore de observații detaliate folosind telescopul Very Large Array (VLA) din statul american New Mexico, dovezile pentru o galaxie fără materie întunecată au devenit chiar mai convingătoare.

Galaxia în cauză este AGC 114905, situată la aproximativ 250 milioane de ani-lumină depărtare. Aceasta este considerată a fi o galaxie pitică ultra-difuză, termenul de „galaxie pitică” făcând referire la luminozitate, nu dimensiunea sa. Galaxia este aproape la fel de mare ca propria noastră galaxie, însă conține de o mie de ori mai puține stele. Ideea predominantă este că toate galaxiile, chiar și galaxiile pitice ultra-difuze, pot exista doar dacă dispun de materie întunecată.

„Teoria prezice că ar trebui să existe materie întunecată în AGC 114905, însă observațiile noastre spun altceva”

Cercetătorii au colectat date de la rotația gazului din galaxia AGC 114905 timp de 40 de ore între iulie și octombrie 2020 folosind telescopul VLA. Datele au arătat că mișcările gazului din galaxie pot fi explicate în totalitate cu materia normală, scrie SciTechDaily.

„Acum problema este că teoria prezice că ar trebui să existe materie întunecată în AGC 114905, însă observațiile noastre spun altceva. De fapt, diferența dintre teorie și observație devine tot mai accentuată”, a explicat Pavel Mancera Piña.

Există multiple explicații pentru lipsa de materie întunecată din galaxia AGC 114905. Spre exemplu, materia întunecată din galaxie ar fi fost „furată” de alte galaxii din apropiere. „Însă nu există nicio galaxie în apropiere. De asemenea, cu ajutorul dinamicii newtoniene modificate, o teorie alternativă pentru materia întunecată rece, nu putem reproduce mișcările gazului din galaxie”, a adăugat Mancera Piña.

Astronomii analizează în detaliu o altă galaxie pitică ultra-difuză

Potrivit oamenilor de știință, o altă ipoteză ar putea schimba concluziile lor. Asta ar fi unghiul estimat la care aceștia cred că observă galaxia. „Însă, acel unghi trebuie să devieze foarte mult de estimările noastre înainte să fie loc din nou pentru materie întunecată”, a spus Tom Oosterloo, un alt autor al cercetărilor.

Între timp, astronomii analizează în detaliu o altă galaxie pitică ultra-difuză. Dacă aceștia vor observa și aici o lipsă a materiei întunecate, atunci teoriile privind galaxiile fără materie întunecată vor fi și mai convingătoare.

Cercetările lui Mancera Piña și colegilor săi nu sunt un caz izolat. Spre exemplu, Pieter van Dokkum de la Universitatea Yale a descoperit o galaxie cu aproape nici o urmă de materie întunecată. Totuși, tehnicile și măsurătorilor folosite de Mancera Piña și colegii săi au fost mai robuste.

O gaură neagră, descoperită într-un roi stelar în afara galaxiei Calea Lactee