Home » Știință » O nouă suprafață asemenea unui labirint ucide bacteriile în 2 minute, adică de 120 de ori mai rapid decât cuprul

Credit foto: Smith et al., Biomaterials, 2021
Publicat: 19.12.2021

Cuprul este binecunoscut pentru faptul că este capabil să ucidă bacteriile cu care intră în contact. Metalul produce ioni care sunt toxici pentru celulele bacteriene, astfel trecând prin membranele lor exterioare. Totuși, acest proces durează câteva ore bune.

O suprafață din cupru dezvoltată recentă face același lucru în doar câteva minute, adică de aproximativ 120 de ori mai rapid decât cuprul obișnuit. Cu cât bacteriile rezistă mai puțin pe o suprafață, cu atât aceasta este mai sigură.

Oamenii de știință au testat noua suprafață cu superbacteria stafilococ auriu (Staphylococcus aureus), responsabilă pentru o varietate de infecții și una dintre cele mai comune cinci cauze pentru infecții spitalicești.

O suprafață de cupru asemenea unui labirint

„O suprafață de cupru standard va ucide în jur de 97% din Stafilococul auriu în decurs de câteva ore. În mod incredibil, atunci când am introdus bacteria pe suprafața special creată de noi, aceasta a distrus peste 99,9% din celule în doar două minute. Structura noastră din cupru s-a dovedit remarcabil de potentă pentru un material atât de comun”, a explicat Ma Qian, inginer la Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT) din Australia.

Crucial pentru abilitățile noului material este natura sa poroasă, care crește în mod semnificativ aria suprafeței față de cuprul netezit. Asta înseamnă că mai multe celule bacteriene pot fi atacate în același timp, scrie Science Alert.

Pentru a face acest cupru cât mai poros posibil, echipa a produs un aliaj de cupru și atomi de mangan, înainte să aplice o tehnică ieftină, numită „coroziune selectivă”, pentru a înlătura atomii de mangan.  Asta a lăsat în urmă o suprafață de cupru asemenea unui labirint plin cu găuri mici în care bacteriile să fie prinse în capcană. Astfel, celulelor bacteriene le este mai greu să se formeze.

Nu sunt necesare tratamente speciale sau medicamente pentru ca materialul să funcționeze, iar atunci când apa atinge suprafața, aceasta formează o peliculă subțire în loc de picături. Asta îmbunătățește eficiența ionilor de cupru în eliminarea bacteriilor.

„Tocmai această combinație de efecte rezultă în eliminarea accelerată a bacteriilor”, a precizat Jackson Leigh Smith, cercetător la RMIT.

Cercetătorii investighează acum cât de eficientă ar putea fi noua suprafață împotriva SARS-CoV-2, virusul care cauzează COVID-19 (cuprul obișnuit pare să fie rezonabil de eficient, astfel că primele indicii sunt promițătoare). Mai mult, noul cupru poate ajuta în lupta cu superbacteriile (cum ar fi stafilococul auriu) care au dezvoltat o rezistență la antibiotice.

O specie de bacterii cu proprietăți anti-melanom, găsită în ascidiile din Oceanul Antarctic