Home » Știință » UY Scuti, cea mai mare stea observată vreodată. Soarele nostru nici nu se poate compara

Roiul de stele Westerlund-1. Sursa foto: ESA/Hubble/NASA
Publicat: 07.02.2022

Soarele nostru este enorm: mai mult de un milion de planete Pământ ar putea încăpea în el. Dar la scară stelară, ar putea fi „înghițit” de aproximativ jumătate dintre toate stelele observate până acum, în special de către cea mai mare stea, UY Scuti.

Cea mai mare stea cunoscută din Univers este UY Scuti, o hipergigantă variabilă cu o rază de aproximativ 1.700 de ori mai mare decât cea a Soarelui. Pentru a pune acest lucru în context, în volumul lui UY Scuti ar putea încăpea aproape 5 miliarde de Sori.

În 1860, astronomii germani de la Observatorul din Bonn au catalogat pentru prima dată UY Scuti, numind-o la acea vreme BD -12 5055. În timpul unei a doua observații, astronomii și-au dat seama că devine mai luminoasă și mai slabă pe o perioadă de 740 de zile, ceea ce a condus la clasificarea sa ca stea variabilă.

Cum identifici o asemenea stea?

Steaua se află în apropierea centrului Căii Lactee, la aproximativ 9.500 de ani-lumină distanță de Pământ. Situată în constelația Scutum, UY Scuti este o stea hipergigantă. Hipergigantele, mai mari decât supergigantele și decât gigantele, sunt stele rare care strălucesc foarte puternic. Ele își pierd o mare parte din masă prin intermediul vânturilor stelare care se mișcă rapid, potrivit Space.

Toate dimensiunile stelare sunt estimative.

„Problema cu stelele este că au margini difuze. Majoritatea stelelor nu au o suprafață rigidă unde gazul se termină și începe vidul, ceea ce ar fi servit ca o linie precisă de demarcare a marginii stelei”, a scris astronomul Jillian Scudder, de la Universitatea Sussex.

În schimb, astronomii se bazează pe fotosfera unei stele pentru a determina dimensiunea acesteia. Fotosfera este locul unde steaua devine transparentă la lumină, iar particulele de lumină (fotonii) pot ieși din ea.

„Din punctul de vedere al unui astrofizician, aceasta este suprafața stelei, deoarece acesta este punctul în care fotonii pot părăsi steaua”, a scris Scudder.

UY Scuti ar putea fi detronată oricând

Dacă UY Scuti ar înlocui Soarele în centrul sistemului nostru solar, fotosfera sa s-ar extinde dincolo de orbita lui Jupiter. Nebuloasa de gaz ejectată de stea se extinde cu mult dincolo de orbita lui Pluto, până la de 400 de ori distanța dintre Pământ și Soare.

Raza mare a lui UY Scuti nu o face însă cea mai masivă, sau cea mai grea, stea. Această onoare îi revine lui R136a1, care cântărește aproximativ de 300 de ori masa Soarelui, dar are raza doar cât aproximativ 30 de raze solare. UY Scuti, în comparație, are doar de aproximativ 30 de ori masa Soarelui, dar este mult mai mare ca volum.

Comparațiile de mărimi sunt și mai complicate pentru că UY Scuti nu rămâne în stagnare. Scudder a subliniat că steaua variază în luminozitate pe măsură ce variază în rază.

Iar măsurătoarea pe care o avem acum are o marjă de eroare de aproximativ 192 de raze solare. Variația sau marja de eroare ar putea permite celorlalte pretendente să învingă UY Scuti în cursa pentru mărime.

De fapt, există până la 30 de stele ale căror raze se apropie sau depășesc cea mai mică dimensiune estimată a lui UY Scuti, așa că gigantul ar putea fi detronat oricând.

Alte pretendente la titlul de cea mai mare stea

Cine i-ar putea lua locul lui UY Scuti dacă i-ar fi reevaluată mărimea? Iată câteva stele care ar putea lua coroana gigantului, măsurat în prezent la 1.700 de ori lățimea soarelui:

Se credea odată că WOH G64 are de 3.000 de ori lățimea soarelui. Măsurătorile mai noi au indicat-o la aproximativ 1.504 de Sori lățime, conform unui articol din 2009 publicat în The Astronomical Journal. Este o stea hipergigantă roșie din Marele Nor al lui Magellan, care este o galaxie satelit a Căii Lactee. La fel ca UY Scuti, WOH G64 variază în luminozitate.

O altă pretendentă este Westerlund 1-26, care măsoară de peste 1.500 de ori lățimea soarelui. NML Cygni, ale cărei măsurători indică de 1.639 de ori lățimea soarelui, potrivit unei lucrări din 2012 din revista Astronomy and Astrophysics.

KY Cygni, care are aproape de 1.033 de ori lățimea soarelui, potrivit unui articol din 2020 din revista Astrophysics of Galaxies.

Și nu în ultimul rând, VY Canis Majoris, despre care se crede că are aproximativ 1.420 de ori lățimea Soarelui, conform unei lucrări din 2012 din revista Solar and Stellar Astrophysics. Această stea hipergigantă roșie a fost cândva estimată a avea între 1.800 și 2.200 de ori lățimea Soarelui, dar noile măsurători au redus această dimensiune. Cu toate acestea, unele surse o listează în continuare drept cea mai mare stea.

Civilizațiile extraterestre ar putea fi găsite în jurul găurilor negre

Cometele din afara sistemului nostru solar ne-ar putea vizita mai des

Astronomii au descoperit o planetă cu trei sori. Ce se știe deocamdată despre exoplaneta KOI-5Ab

Fizicienii au pus la cale un plan prin care putem extrage energie din găurile negre

5 construcții impresionante pe care merită să le vezi măcar o dată in viață
Substanțele toxice din microplastice pot fi absorbite prin piele, arată un studiu
Sonda Voyager 1 comunică în sfârșit cu Pământul după luni bune de mesaje fără sens
Test de cultură generală. Cât de veche este specia Homo sapiens?