Home » Știință » Cometele din afara sistemului nostru solar ne-ar putea vizita mai des

Cometele din afara sistemului nostru solar ne-ar putea vizita mai des

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 27.08.2021

Astronomii au observat, în ultimii patru ani, doi vizitatori în Sistemul Solar care au venit din alte părți ale galaxiei. Ambii au furnizat o mulțime de date care vor fi studiate mulți ani și le-au lăsat, totodată, oamenilor de știință o multitudine de întrebări.

Potrivit unui nou studiu, unul dintre acești vizitatori, cometa Borisov (descoperită în decembrie 2018), face parte dintr-o clasă de obiecte din care vom vedea mai multe în viitorul apropiat, deși autorii cercetării recunosc că marjele de eroare sunt uriașe.

Vizitatorii interstelari ar putea oferi o perspectivă excelentă asupra altor sisteme stelare, însă trebuie mai întâi să fie descoperite.

Amir Siraj, de la Universitatea Harvard, și profesorul Avi Loeb concluzionează, în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, că am putea avea o mulțime de oportunități. Avi Loeb este cunoscut și pentru faptul că, după apariția obiectului Oumuamua, a afirmat că este o navă extraterestră, susținându-și teoria cu insistență în comunitatea științifică.

Înainte de detectarea primei comete interstelare, nu știam cât de multe obiecte interstelare existau în sistemul nostru solar, dar teoria formării sistemelor planetare sugerează că ar trebui să existe mai puțini vizitatori decât rezidenți permanenți. Acum constatăm că ar putea fi mult mai mulți vizitatori”, a afirmat Siraj.

De ce este grea detectarea obiectelor interstelare

Siraj subliniază că norul lui Oort se întinde pe o distanță de 160 de trilioane de kilometri de la Soare în toate direcțiile. Marea majoritate a obiectelor interstelare vor trece prin marginile exterioare, astfel neexistând nicio șansă de detectare.

Posibilitatea ca bucăți de rocă și gheață să treacă frecvent dincolo de orbita lui Neptun este interesantă, dar cu importanță limitată. Cu toate acestea, studiul merge mai departe, sugerând chiar și că în orbita lui Saturn ar putea exista un număr similar de vizitatori.

În prezent sunt detectați mulți asteroizi la distanțe prea mari pentru a reprezenta o amenințare și a căror orbită nu poate fi determinată. Unele corpuri spațiale este posibil să fi dispărut cu mult timp înainte să le urmărească cineva, notează IFL Science.

Calculele lui Siraj și Loeb se bazează pe estimări ale șanselor de a detecta un obiect mic care nu se apropie niciodată de Soare. Dacă au găsit unul, trebuie să fie mai multe și au încercat să calculeze.

Credit foto: Shutterstock

Cometa Borisov este compusă din oxigen și carbon în proporție de 97%. Dacă estimările autorilor sunt corecte, aproximativ 1 la sută din aceste elemente din galaxie s-ar putea afla în obiecte care plutesc în spațiul interstelar, fără să fie în legătură cu vreo stea.

Informații despre noi vizitatori interstelari, precum și despre alții mai vechi, precum Oumuamua și cometa Borisov, ar putea fi obținute după punerea în funcțiune a observatorului Vera C. Rubin, planificată pentru 2022.

Cometa 2I/Borisov face ca Oumuamua să pară şi mai bizar, conform astronomilor