Home » Știință » Care este durata de viață a câinelui tău? Ai putea fi surprins!

Care este durata de viață a câinelui tău? Ai putea fi surprins!

Publicat: 14.02.2022

Care este durată de viață a câinelui în ani umani? Și ce factori contribuie la o viață lungă și sănătoasă a patrupedului?

Este general acceptat faptul că durată de viață a câinelui este calculată înmulțind cu 7 numărul de ani umani; așadar, un cățeluș de 1 an este ca un copil de 7 ani, iar un câine în vârstă de 11 ani este ca un om bătrân de 77 de ani.

Dar, de fapt, este mult mai complicat, spun experții, scrie Science Daily.

Durata de viață a câinelui nu este așa cum credem noi

O parte a problemei este aceea că, în timp ce oamenii au valori clare pentru îmbătrânirea sănătoasă, se cunosc puține lucruri despre „îmbătrânirea normală” a prietenilor noștri cu patru picioare. Câinii mari tind să îmbătrânească cel mai repede, uneori chiar de 10 ori mai repede decât oamenii, în timp ce rasele mici pot trăi până la 20 de ani, cu un „an câinesc” de aproximativ cinci ani umani.

Dog Aging Project, fondat în 2018, este de departe cel mai ambițios proiect care abordează problema longevității canine, înscriind și studiind zeci de mii de câini de toate mărimile, rasele și mediile pentru a dezvolta o înțelegere aprofundată a îmbătrânirii lor.

Setul lor de date open-source va oferi medicilor veterinari și oamenilor de știință instrumentele pentru a evalua cât de bine îmbătrânește un anumit câine și va pregăti terenul pentru cercetări ulterioare privind îmbătrânirea sănătoasă atât la câini, cât și la oameni.

Cercetătorii au detaliat proiectul lor și potențialele sale implicații pentru medicina umană și veterinară într-un articol publicat în numărul actual al revistei Nature. Una dintre căile lor de cercetare cele mai interesante va analiza ADN-ul câinilor cu viață excepțional de lungă, „super-centenarii” lumii câinilor.

Un proiect ambițios

„Acesta este un proiect foarte mare, ambițios, extrem de interdisciplinar, care are potențialul de a fi o resursă uriașă pentru comunitatea științifică mai largă”, a spus Joshua Akey, profesor la Institutul Lewis-Sigler pentru Genomică Integrativă din Princeton.

„Personal, consider acest proiect interesant, deoarece cred că va îmbunătăți sănătatea câinelui și, în cele din urmă, a omului”, a adăugat Akey.

Akey este un iubitor de câini care are un câine salvat în vârstă de 5 ani pe nume Abby și un labrador de rasă pură de 1 an pe nume Zoey; Akey conduce analizele genetice împreună cu Elinor Karlsson la Broad Institute.

„Secvenționăm genomurile a 10.000 de câini. Acesta va fi unul dintre cele mai mari seturi de date genetice produse vreodată pentru câini și va fi o resursă mare nu numai pentru a înțelege rolul geneticii în îmbătrânire, ci și pentru a răspunde la întrebări mai fundamentale despre istoria evolutivă și domesticirea câinilor”, a spus Akey.

Zeci de mii de câini fac parte din proiect

Dog Aging Project (DAP) ar urma să se desfășoare timp de cel puțin 10 ani. Până în prezent, peste 32.000 de câini s-au alăturat „Haitei DAP”, așa cum îi numesc cercetătorii pe „cetățenii” canini din proiect.

„Încă recrutăm câini de toate vârstele, de toate rasele, rase pure sau mixte, de toate mărimile, în toate Statele Unite. În special căței și câini tineri de până la 3 ani”, a spus William Thistlethwaite, un student absolvent care lucrează cu Akey la Institutul Lewis-Sigler.

Atunci când un câine se alătură haitei, proprietarii lui sunt de acord să completeze sondaje anuale și să ia măsurători ale câinilor lor pe durata proiectului; unora li se poate cere să colecteze mostre de pe obraji pentru prelevarea de probe de ADN.

În plus, echipa DAP lucrează cu medici veterinari din toată țara, care asistă prin trimiterea de mostre de blană, fecale, urină și sânge de la anumiți membri ai haitei.

Studiul pentru durata de viață a câinelui va fi util și pentru oamenii bătrâni

Cercetătorii speră să identifice biomarkeri specifici ai îmbătrânirii canine. Ei anticipează că descoperirile lor se vor traduce în îmbătrânirea umană, din mai multe motive: câinii se confruntă cu aproape toate tipurile de declin funcțional și bolile de îmbătrânire pe care le întâmpină oamenii.

De asemenea, amploarea îngrijirii veterinare este similară asistenței medicale umane în multe privințe; iar câinii noștri împărtășesc mediile noastre de viață, un factor determinant major al îmbătrânirii și unul care nu poate fi copiat în niciun cadru de laborator.

În special, cercetătorii doresc să îi studieze pe cei mai bătrâni 300 de câini din haită pentru a vedea dacă pot identifica cheia longevității lor.

„O parte a proiectului de care sunt foarte încântat este un studiu „super-centenar”, care compară ADN-ul câinilor cu viață excepțional de lungă cu câinii care trăiesc până la durata de viață a câinelui medie pentru rasa lor”, a spus Akey.

„Acesta este primul studiu de acest gen la câini (din câte știu) și cred că este o modalitate inteligentă de a încerca să găsim diferențe genetice care contribuie la o longevitate excepțională”, spune profesorul.

Datele sunt open source

În câteva luni, echipa plănuiește să publice setul enorm de date, complet anonimizate, pentru a le împărtăși cu oamenii de știință din întreaga lume. Cercetătorii din multe domenii diferite vor avea posibilitatea de a contribui la studiu în nenumărate moduri diferite, în funcție de interesele lor.

„Este o onoare să împărtășim munca noastră cu comunitatea științifică. Dog Aging Project creează o resursă care are puterea de a transforma medicina veterinară, cercetarea îmbătrânirii și multe domenii științifice și non-științifice de cercetare”, a declarat Kate Creevy, autorul principal al lucrării și directorul veterinar al DAP.

Un baston inteligent folosește tehnologia de la vehicule autonome pentru a ghida oamenii nevăzători